Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 14 maj 2010

Grillning och mattips, varsågoda :)

Mattips enligt önskemål:
Nu när det är vår och vi snart börjar vara ute mera, grilla osv, 
så har jag hittat några bra recept på 
smarriga rätter, håll till godo :)

Fisktricket:
Fisk som fastnar på grillen är lätt hänt.
Doppa den i grädde innan, så gör grädden att man får ett
fint grillmönster snabbt, vilket är praktiskt vid tunna 
fiskbitar, som annars lätt blir övergrillade.

Fruktiga spett:
Varva lika stora bitar av färsk ananas o nektarin eller 
persika på blötlagda träspett.
Grilla runt om.
Ringla på lite flytande honung mot slutet och låt karamellisera.
Servera med vaniljkesella eller matyoghurt :)

Pita med grönsaksfyllning:
En matig & mättande picknickklämma, som fungerar med en rad
olika grönsakskombinationer - ta vad du har hemma . . .
Obs. den är ganska stark!!!
Ingredienser för 6 pers. (buffè)
6 pitabröd
4 potatisar (ca 350 g)
1 morot
1 aubergine (300 g)
2 röda paprikor
1 - 2 chilifrukter (t ex spansk peppar)
6 vitlöksklyftor
2 rödlökar
½ ask körsbärstomater (125 g)
2 msk garam masala (indisk krydda)
1 tsk gula senapsfrön
1 tsk hel kummin
1 dl kokosmjölk
2 msk färskpressad limejuice
2 msk hackad koriander eller bladpersilja
olja, salt
Gör så här:
Skala o skär potatisen i tärningar, 
Skär auberginen i tärningar.
Koka grönsakerna under lock i lättsaltat vatten ca 10 min. Häll av.
Dela o kärna ur paprikan. 
Grilla paprikahalvorna med skalsidan nedåt i
en grillpanna på hög värme, tills skalet börjar bli svart o bubblor bildas. 
Ta upp dom o lägg i en plastpåse. 
Knyt ihop o låt ligga ca 10 minuter.
Dela, kärna ur o finhacka chilin. Skala o finhacka vitlökarna. Skala o hacka löken.
Dela tomaterna. 
Fräs chili, vitlök, garam masala, senapsfrön o kummin i 2 msk olja i 
en stor stekpanna, tills dom är mjuka, ca 5 minuter. 
Tillsätt kokosmjölk, tomater, potatis, morötter o aubergine o låt småkoka ytterligare 10 minuter.
Dra av skalet på paprikan, skär den i bitar o blanda ner. 
Rör ner limejuice o krydda med ½ tsk salt . . 
Fyll pitabrödet med grönsaksblandningen. 
Toppa med hackad koriander eller persilja.


Kom på, om ni grillar kött, fisk eller kyckling, eller nå'n form av vegetarisk burgare, uteslut pitabrödet och servera grönsakerna som mustigt tillbehör eller ha pitabröd med fyllning som tillbehör 
och jag kommer naturligtvis att ha bönor i :)

Bon apetite o ha det bäst
Kraaaamis :)

3 kommentarer:

  1. Tack för grilltipsen! Såna behöver jag! Jag saknar fantasi med min grillning och skulle behöva prova lite nytt. Mera såna tas tacksamt emot! :)

    Nu önskar jag dig god natt och sköna drömmar! En nattiskram från regn och rusk. Det är bara vi som verkar ha det, andra har sommar och sol med värme! Så orättvis, fast visst unnar jag dem det! Det blir vår tur också snart.

    SvaraRadera
  2. Vassego min goa vän i V:ås :)Kul med lite variation, för hur kul är det att bara grilla köttbitar o inget annat? Ville jag inte göra när jag åt kött heller, har alltid varit mer nyfiken på det som serverades till köttet :) Grått här idag också, men träden blir iaf grönare o grönare, känns skönt :) Kraamis mä det bästa till er goa 2, för de är ni värda :D

    SvaraRadera
  3. Åhh vad mycket gott!! Fisktricket ska testas nästa gång. Ökram/U

    SvaraRadera