Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

onsdag 10 november 2010

Jäkla unge :/

Ja, jag vet att jag skriver mycke om min ögonsten, busan Fly . . .
Men idag så var det hur knäppt som helst - och vi kunde ha mist henne :(
Min ohängde son (som SKA hängas - långsamt) hade återigen glömt nosgrimman - och jag klarar ju inte henne utomhus utan den, tyvärr :/
Missödet kan ha berott på att det mest är jag som använder den - och att han sov över hos sin pappa till idag - och glömde nog bara därför - Och så var det ju inte planerat heller att han skulle sova över där, så allt beror på det förbannade vintervädret med flera dm snö!!!! :/

Idag hade hon ett annorlunda koppel, en koppelsele, som går runt kroppen också . . .
Men tror du att käre sonen satt på det på fel sätt åt mig, så när jag gick ut med henne så gleeeeed selen bit för bit nedför hennes rygg - och när jag inte var uppmärksam, så - häpp var hon helt utom kontroll, men hade fortfarande ett s k koppel på sig, MEN som INTE gick att kontrollera och där halsbandet var på tok för stort - så hade hon backat en gång till så hade hon inte ens haft det kopplet - och där stog vi - massor med snö och ca 15 min hem med en helbusig o vild vovvsa!!! :( Hon kunde ha blivit överkörd eller nå't, panik, panik!!!

Jag genade pulsande över Arenans stora oplogade plan - fick väl hjärnsläpp, stoppade en bil o frågade om dom kunde skjutsa hem oss (icke) - men vid parkeringen vid Jernvallen var en kille med hundgodis i fickorna - som jag fick - och då gick hon som ett lamm de 10 minutrarna hem, puhhhh!!! :(
Tusen tack du goa ängel i manlig fägring, utan dig hade jag inte fixat detta och vi hade blivit utan hund . . . Vet jag inte om jag hade klarat av, faktiskt - vill behålla henna länge till :)

En annan ängel är en granne till mig, som lånade ut sin hunds noskoppel, när jag skulle ut nästa gång med henne - så skönt, då var hon "som ett lamm" igen :)

Men min son ska jag hänga låååångsaaamt, så han märker att han blir hängd . . .
Men positiva tankar nu, när han är på väg hem på hala vägar - änglabeskydd till honom NU :)

Kram på er - broddar på i halkan :D

8 kommentarer:

  1. Noskoppel låter jobbigt. Du skulle ha en Sigge du som inte alls behöver ha nåt koppel utan struttar snällt med där matte går. Kom ihåg hundgodis nästa gång.
    Ha en bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, men va' ska jag göra då? Jag älskar ju henne och annars är hon ju så "förståndig" o vet hur hon ska sköta sig :)
    Men ibland så önskar jag ju förstås att hon var en liten Sigge :)
    Nåväl, nu ska noskopplet bli kvar hos mig, för min son använder bara det när han åker inlines mä henne, skönt dä :)
    Tack för din omtanke och ha en skön dag själv du mä onda knät o allt :D Kraamis :D

    SvaraRadera
  3. Tycker det låter som husse ska gå en kurs i vardagslydnad jag..... Hundar ska vara TREVLIGT att promenera med! Ryck o drag i koppel får man ont i ryggen av så var rädd om dig. Kram!

    SvaraRadera
  4. Utan nosgrimmekopplet blir det ryck o drag, men det försöker jag ju att undvika :)
    Med nosgrimmekopplet går hon som ett lamm :)
    Igår var det nog HUSSE som skulle varit på kurs i hur han skulle monterat ihop stoppselen, för det var ju det som blev fel :/
    Idag har vi varit ute i ca 1 ½ timme mellen 2 o halv 4 och hon var hur lugn o fokuserad som helst :) Frånsett lite hopp o skutt i snön - men hon ÄLSKAR ju snön och jag vill att hon ska vara en glad vovvsa - också :)
    Jaadå, jag förstår vad du menar, hon skulle må bra att gå kurs . . .
    En får va' tacksam att hon trivs o är lugn med nosgrimmekopplet iaf, utomhus vill säga, men så fort vi kommer in i trapphuset är det bråttom att ta av den, fniss :)
    Efter gårdagen fick jag ont, men idag mår jag bra igen :)
    Tack för omtanken och ta de lilla lugna i halkan, för jag är rädd om dig :D

    SvaraRadera
  5. Nosgrimman bör bara användas i ett visst skede när man tränar in lydnad och den är inte menat att användas hela tiden. Säger som Myrna: en kurs i vardagslydnad, men för er alla tillsammans (alla som har hand om henne) så ni får in en grund att stå på och fortsätta ifrån. Hundar ska lyda kommandon så det blir trevligt att gå ut med dom. Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  6. Nosgrimman är ju även en trygghet för mig, för då vet jag att jag klarar henne i alla situationer - hela tiden.
    Men jag förstår vad du och Myrna säger o menar.
    Helt klart så är hon en för stor o stark hund för mig. Men nu är det som det är och hon finns i mitt liv - och vi får göra det bästa av det :)
    Och jag kan absolut inte tänka mig ett liv utan henne - trots hennes styrka :)
    Det räcker att nosgrimman kommer på, så blir hon mer fokuserad o skärpt o lyssnar mer :)
    Tackar för dina råd och kunskaper, alla råd mottages tacksamt vet du :)
    Cesar på TV, som "pratar" med hundar kunde göra mig säker utan nosgrimman, men ingen annan tror jag . . .
    Tack o kram från mig till dig
    o voffs från Fly :D

    SvaraRadera
  7. Caesar är jättebra och jag har ofta praktiserat hans råd med mina egna hundar!
    Men han "pratar" inte med hundar på något annorlunda sätt än alla bör göra!
    Fasta regler och träning (och åter träning) är det enda som hjälper ;-) KRAM

    SvaraRadera
  8. Caesar är suverän o en man jag beundrar :)
    Auktoritet, utstrålning, charm i en man :)
    Pratar o pratar - Kontakten är super :)
    Det stora felet är att Fly är en för stor o stark hund för mig, så då måste jag lösa det efter min förmåga. Jag vill vara trygg o auktoritär när jag är ute med henne - och det är jag med "nosis" :)
    Hon har det ju mest hos mig, för dom andra 2 klarar henne bättre. När jag har "nosis" på så funkar det, då är JAG auktoritär o hon går som ett lamm :) Måste va' så, funkar inte annars, för JAG skulle inte känna samma trygghet utan "nosis" - tyvärr :) Spelar ingen roll hur många kurser som hon eller vi 3 går.
    Men ta det inte fel - jag ÄR glad o tacksam över dina råd o tips, för när vi slutar lyssna då är det nog kört tror jag :/
    Kramis på dig med beskydd o allt bäst NU :D

    SvaraRadera