Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

söndag 21 november 2010

Aktiv sönda', puhhhh

Jag vet inte om jag vågar tala om vad jag har gjort idag, när jag ser vad jag har skrivit för förmaningar om vila och att ta det lilla lugna :)
Nåväl, men jag har faktiskt dragit fram spisen o städat bakom den o även under o i mikron + dragit av alla golven - och igår blev det ju dammat i vardagsrummet i mina skåp osv :)
Jag har även hunnit med att gå till affären fram o tillbaka till affären (enkel sträcka ca 30 min) . . . Vill ju komma ut en stund varje dag - om det går :)
Nu återstår bara träningen med Putte på ca 30 - 45 minuter o en skön dusch med hårtvätt, se'n får de allt va' nock :)

Idag har vi sönda'n innan advent. En vecka kvar till 1:a advent, med allt vad det innebär.
Jag förstår inte att alla "går i taket" så in i bomben nu inför advent o jul????
Jag har ju varit där, men tack o lov är det annorlunda nu, för stressen som jag var i förr funkade inte alls för mig. Den stressen var en av anledningarna att jag brände ut mig och blev totalt ur spår :(

Jag låg i sängen "mer än" dygnet runt och ändå var jag aldrig pigg . . .
Jag orkade inte ens äta ordentligt, levde på bananer o filmjölk - och ändå blev jag inte smal.
Jag orkade inte alls vara social - jag orkade inte ens ta beslut om barnen fick ta en frukt.
Jag hade ont - överallt och hela tiden - en vandrande värk - och ändå försökte jag jobba så gott det gick ändå.
Listan kan göras hur lång som helst, men turligt nog är det ju så att när allt verkar va' som mörkast, då får iaf JAG en jäkla kraft, som hjälper mig att vända på den hemska situationen.
Allt börjar falla på plats.
Jag möter härliga människor jag aldrig träffat innan - och som kan lära mig hjälpa mig själv :)
Ta bara min belgiska lärare från Shiatsuutbildningen, som bara hade enkel biljett till Australien och en liten rygga. Men på den vägen stannade han till i Stockholm för att lära sig Energimassage - o där fanns en vacker kvinna som han blev förälskad i - o stannade i Sverige :)
Den kvinnan härstammade från Sandviken, så efter ett tag flyttade dom till Järbo (strax vid Viken) där jag då bodde :) Han var då även shiatsuterapeut och annonserade i det lokala bladet.

Precis tajmat när jag låg i skilsmässa o hade fått sjukpension osv - o mådde sååå dåligt :)
Jag började ta hans läkande behandlingar, blev starkare o starkare, började även på Qigong med honom - som var grunden för att vi i den gruppen bad honom starta en kurs i shiatsu.
Och på den vägen är det. Grundkursen minns jag inte så mycke av, för jag var alltför sjuk då, men se'n blev jag starkare o piggare allteftersom vi avancerade i utbildningen :)
Jag fick tag på min nuvarande kollega i början av 2001 o på den salongen är jag ju fortfarande kvar.

Jag är piggare, gladare, starkare, friskare osv osv nu - och det hade jag aldrig blivit om jag inte dragit ner på min stress och att allting bara måste vara perfekt och precis på rätt plats o gjort på rätt sätt (var ju på mitt sätt o på min plats inget annat dög ju) . . .

Det här blev en låååång förklaring till varför jag ber er att inte låta stressen o kraven förstöra era liv och den nalkande julen.
Stressen gör ju att ni brakar ihop innan jul och alla andra är pigga o glada när det firas jul, men DU o DU är helt slut o orkar inte va' mä o fira riktigt.
Eller så fortsätter stressen med att DU o DU springer runt och ser till att all mat o alla gotter ska finnas framme o inte ta slut osv i all oändlighet . . .

Låt denna advent bli en tid för vila och återhämtning istället, för det är ju det som advent o jul är till för - gemenskap, vila o återhämtning :)

En vilsam o stressfri värmande kraaamis så här innan advent
från mig i Viken (som nu återigen blev den tjatiga)
:D

6 kommentarer:

  1. När lusten finns är det skönt få fint bakom spisen. Krav vad är det? Visst ja nu minns jag fy och fy det var då.Nu ser jag framemot att plocka fram alla ljus till Jul .Tvätta fönster gör jag till våren när solen tittar fram
    Kram till dig i Viken

    SvaraRadera
  2. Ja just dä, kraven var då och inte nu, du har fattat galoppen :)
    Och det blir så fint av alla ljusen, behövs inge mer :)
    Jag tvättade fönstren tidigare i höst, så det får räcka till våren dä :)
    Stressfria kramen på dig min vän
    från mig i Viken :D

    SvaraRadera
  3. Tvätta fönster...? Nä, inte förrän man ser på vårkanten att solen inte orkar igenom rutan...:)

    Lovar att denna advent är helgat åt vila och återhämtning... och nästa... och nästa... och julen också. Efter nyår blir det nya friska tag.

    Ha det så skönt nu. Få se om jag skriver några rader och berättar vad som händer på andra sidan viken.

    Kramar och pussar och slick och puffar från oss alla till er alla *och så tänder vi ett värmeljus som lyser upp i mörkret*

    SvaraRadera
  4. Jag sparar också fönsterputsningen tills vårsolen kikar fram! ;-) Men hoppas få det lite "Juligt" utan stress här hemma ändå! Gardinerna väntar fortfarande på strykning och upphängning och lite dukar och julljus m.m. ska nog fram, men utan jäkt... Det blir när det blir :D

    SvaraRadera
  5. Men du A-N: jag tvättade mina fönster tidigare i höstas, inte nu, så dom får duga till våren nu.
    Ja DU min vän ska bara viila du o inte iiiila!
    Njut av tända ljus o mys o lurvtösens pussar istället :) Fokusera dig på att må bäst o få tillbaka dina krafter, viktigast just nu dä :)
    JAA, om du orkar o kan så hör av dig med några ord, så jag vet läget, att det går bäst :)
    Jag ska ta det lugnt, tycker bara fortfarande att det här är en jobbig tid på året. Familjegemenskap överallt, men jag fixar mys hos mig själv, så blir det bra :)
    Var rädd om dig nu och ät ditt selén duktigt -och du: Glöm inte wiskeyn :)
    Puss o kraamis till er båda goa
    från mig i Vintriga Viken
    och voffs o slick från Fly till Lurvtösa
    :D

    SvaraRadera
  6. Ja du Cia på Finska Gränsen,
    Det blir nog jul hur vi än gör, men visst är det trevligare att inte vara helt slutkörd, utan ganska så utvilad istället - så vi orkar mysa :)
    Jag kanske byter gardiner i köket, få se ...
    Jag har ju gröna indiska gardiner där nu - och grönt är ju också en julfärg :) Dom har ju bara hängt se'n jag putsade fönstren i början av oktober, så . . .
    Skönt att slippa byta gardiner när helgen är över och inte byta förrän i april eller maj kanske :)
    Många ljus ska fram, älskar ju ljus :)
    Men se'n får jag se: Gamla kott-tomten ska väl fram, men se'n får jag se :)
    Blir nog mysig stämning ändå - tror jag :)
    Kramis mä värme o inge stress
    från mig till dig NU :D

    SvaraRadera