Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 26 april 2010

Vårliga ungdomar med cigg

Det är synd om dom unga idag . . . 
alla ska se lika ut
ingen får sticka ut
för då är man en nörd
och blir utfryst
och ensam

Nu börjar dom unga vara ute mera
sitter nere på centrum
i busskurarna
och dom är trevliga 
inget fel på dom

MEN
eftersom alla måste va' lika
så tänder en sin cigg, så tänder alla en cigg
eller ber att få "smaka"

Samtidigt vill dom va'
snygga o fräscha
hur hänger det
ihop?

Ni vet väl att det bara behövs 
en cigg för att förstöra 
besöket på en 
skönhetssalong.

Dom går på gym
vill ha bra form
se bra ut
men 
. . .

Ibland brukar jag säga nå't 
när jag ser dom stackarna,
men jag orkar inte jämt
och det är ju lätt att 
bli betraktad som 
en nörd då.

Hur gör ni, när ni ser dessa unga?
tänker ni nå't då?
eller tar ni det så naturligt
att "så gör dom unga"??

Men när ska vi ta tag i detta då?
När dom blir sjuka av att rökt i 
över 20 år, strax efter 40

Min pappa blev inte 50 år
Jag är nu äldre än min egen pappa blev

Han dog i lungcanser 
alldeles för tidigt
så saknad

. . .

4 kommentarer:

  1. Det svider lite när jag läser bloggen, jag röker och har gjort det på allvar sedan jag var 13 år (bara en liten snorunge). Det blir 39 år tror jag. Och jag är själv så 100% införstådd med att det finns inget dummare, rent av ointelligent som att röka, äckligt, trashigt, B, och ändå gör jag detoch jag skäms. Men nu skiter vi i det.

    Jag ska sluta imorgon... eller någon annan dag.

    SvaraRadera
  2. Ojsan, ber om ursäkt, inte min mening att du skulle skämmas - eller var det det? Jag hade bara dom ungas vanor o tänk i skallen när jag skrev :) Men jag är rädd om dig - så sluta NU! Tänk på vilken spännande pott du kan lägga pengarna i :) Varm kraam o lycka till min vän :D

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig fullständigt! Har växt upp i en familj på 16 personer och alla utom jag och min mor har rökt kortare eller längre perioder av sitt liv. Många har också dött och jag mår illa av att se folk röka när jag vet hur mycket elände detta för med sig.
    Men det är ju var och ens eget beslut - förutom då man utsätter andra för det!
    Men jag tycker också att man inte kan skylla på grupptrycket (bara för att det gäller ungdomar) för varje individ ska kunna säga NEJ och välja andra vänner än dom som beteer sig illa. Visst, jag vet att det inte är Lätt, men vem har påstått att livet är LÄTT??? Sänder dig en varm KRAM!

    SvaraRadera
  4. Det kanske är så, att vi måste ha personliga negativa erfarenheter av rökning osv, för att reagera, tror nästan det :/ Det borde vara det egna beslutet hur dom ska göra, men så är det tyvärr inte för det mesta :/ Livet är inte lätt och ingen har ju sagt så heller, som sagt. Ha det bäst där uppe hos dig mä en varm o goan kraam o pussen på alla busar NU :D

    SvaraRadera