Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

onsdag 26 januari 2011

Positivt eller passivt (negativt) tänk?

Hur kan vi som jobbar med hälsa och hälsotänk vara så olika?
Ja, jag bara undrar - och anledningen är ett program jag såg igårkväll.
Det handlade om "Jakten på lyckan" - och eftersom bl a Mia Törnblom var med, så blev jag intresserad och tittade samtidigt som jag mjuktränade på Putte :)

Mia T var skrattig, glad o en frisk fläkt, precis som hon bara är :)
Men se'n hade vi en sur kvinna där - en amerikanska - Barbara "nå'nting",
som var helt emot positivt tänkande????
Och bara att se och lyssna på hennes grå uppenbarelse, gjorde att jag BEHÖVDE ta till mina positiva tankar, BUMS!!!
Hon jobbar som nå'n form av terapeut, men jag skulle aldrig i världen ta hjälp från henne :)
Hennes energier var så mörka och destruktiva, så jag blev nästan "kall".
Hon hade visst haft cancer tidigare - och läkaren hade visst sagt till henne - "att nu Barbara måste du tänka positivt, det är ditt ansvar, så tänk så positivt du kan" osv.
Barabara reagerade negativt på det -
besviken sökte hon visst annan hjälp på sin negativa livsbana :/

Hon verkar ha överlevt pärsen, men jag undrar varifrån den hjälpen kom ???
En helt grå kvinna, som aldrig ändrar ansiktsdrag, aldrig verka le, aldrig tänker nå't positivt o sporrande - en kvinna som hela tiden förväntar sig att STATEN o SAMHÄLLET ska fixa allt och att INGET ansvar bör ligga på henne / oss????!!!

JAG vet att bästa medicinen ÄR när du själv tar ansvar över ditt eget liv, att du inte överlämnar dig till läkare, tandläkare, tandhygeinister, myndigheter osv :)

Tänk själv
Tänk positivt
Känn in vad som är bäst för DIG
Tro på vad du känner
Tro på dig själv
Lita på dig själv
Du ska tro att du är någon/något
Du kan
Du är härligt underbar
Du är unik
Och du duger är helt förbenat okej

Ingen känner dig så bra som vad DU gör, tro mig :)
Det är DU som är proffset på vad just DU behöver :)
Det kan ingen farbror doktor osv tala om för dig, jag lovar :)

Ha en underbar onsdag ni alla härliga o goa
Var rädda om er ute i halkan o annars :)

Varmaste positiva hälsokramen med tillit o tro på oss själva
:D

8 kommentarer:

  1. Håller absolut med om att positiva tankar hjälper en att må bättre - även om det inte läker ett lårbensbrott ;-)
    Du förstår nog vad jag menar!

    Visst behöver vi hjälp av kunnigt folk (vilket kan vara lite olika beroende på vad det gäller) då och då, men om man försöker vara optimistisk så ser allt lite bättre ut och man MÅR bättre rent allmänt - även om det brutna benet inte är helt läkt ännu. ;-)
    En piggande och peppande KRAM till dig!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr såg jag inte programmet...men du har så rätt i det du skriver.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jaa, du har så rätt, även om jag faktiskt fått kickar av en o annan bra läkare....
    Men utan positivt tänkande och eget ansvar för måendet så hade jag definitivt inte varit där jag är idag.
    Hörde inte tanten igår men har sett henne tidigare.
    Kram från ön

    SvaraRadera
  4. Jaaadå goa Cia, jag förstår hur du menar, men om du bara visste hur du kan påskynda läkning av exempelvis ett lårbensbrott, genom att tänka positivt o aktivt göra nå't :)
    Se'n är det bra om man som du, har en bra portion av "jävlar anamma", så är det :)

    Och du goa Anna ska kolla på nå'n repris tycker jag :)
    Vet ju att du läser Mia T iaf :)

    Och "harkel" undrar vad du tänker på för nå't då, goa Myrna :)
    Visst kan jag också få kickar av nå'n läkare, för en del av dom är ju manliga och kanske inte ser sååå pjåååkiga ut, hm :)
    Charmiga läkare finns visst, håller mä :)
    Jag hade inte heller suttit här, om jag inte tagit eget ansvar :) Fortsätt så vännen :)

    Piggelina hälsokraamisen på er härliga tjejer, fortsätt att stolt känna dig själv bäst :D

    SvaraRadera
  5. Hahaha!! Nää, jag tänkte faktiskt inte på "dom" kickarna..... Men ibland behöver iaf jag nån som ser på saker med andra ögon o då kan en BRA läkare vara bra o prata med....

    SvaraRadera
  6. Ja, fniss - men det ena utesluter väl inte det andra, eller, oooppssss . . . :)
    Äh, ha de bara bäst mä en varm kram NU :D

    SvaraRadera
  7. Såg inte programmet. Men du har helt rätt.Hur kan man våga att inte ens försöka. En bra lördag till dig.

    SvaraRadera
  8. Nä, finns ju inget att förlora ju :)
    Mer att förlora att inte . . .
    En uppiggande tänkasjälvkraamis med värme o allt bäst för dig NU :D

    SvaraRadera