Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

tisdag 4 januari 2011

Bli piggelin :)

Nu är jag väl bara såååå flitig :)
3:e inlägget se'n igår :)

Jag vill återigen tjata om den goda, nyttiga och billiga grönkålen, som ju är i säsong just nu - iaf ett tag till :)
(Affärerna är så rädda att få kasta, så dom beställer tyvärr inte så stor mängd)
Tar den slut så säg till i affären :)
Den ska finnas i affären för oss under hela vinterhalvåret - och inte bara som dekoration till skinkan på julaftonen :)

Jag använder min matmaskin att hacka den (med knivfunktionen):

I råkostsallad:
finstrimlade morötter, rödkål, den finhackade grönkålen och så lite citrusskivor över är gott - ringla lite god olivolja över o krydda med gott salt o god peppar :)

I soppa: (2 port)
Grovstrimla i maskin:
4 till 5 potatisar
1 ½ till 2 röda paprikor
1 gul lök
ca 5 dl finhackad grönkål
(1 dl gula eller röda linser, sköljs noga men strimlas ej)
Några nypor 7 kryddor (orientalisk kryddblandning)
Lite gott salt
liten nypa Chili flakes (torkad chili, jättestarkt)

Fräs det strimlade i en wokpanna (kastrull)
Häll över ca 8 dl vatten
Tillsätt 2 kycklingbuljongtärningar (vegetarisk) (Fond du Chief helst)
(ha i dom sköljda linserna)
Krydda med salt o chili flakes
Låt soppan koka ca 10 - 15 minuter
Tillsätt den hackade grönkålen
Låt soppan koka ca 5 minuter till
Den goda o jättenyttiga soppan med massor av antioxidanter är klar :)

Denna supernyttiga kålsort är bara så god i jättemånga rätter:
råkostsallad med morötter o rödkål o god olivolja
pajer med äggstanning och god ost o tomat
omeletter med god ost o tomat
sås / stuvning till lax o pasta
potatisgratäng/ lådor
goda mixade "hälso"drinkar
soppor o grytor
Ibland kan det va' kul mä större bitar av bladen, följ ditt hjärta :)

Jättelätt om du har en köksmaskin, som finhackar den åt dig :)

Våga testa - och får ni inte tag på färsk grönkål brukar det finnas fryst, som passar utmärkt i bl a dom här mattipsen (dock inte i salladen kanske)- prova o testa -
bara fantasin hindrar dig :)

Hälsosamma o peppande kraamisen
från "mig" som inte äter som alla andra (men måste man dä)
:D

8 kommentarer:

  1. Tack för Tipset
    Såg Grönkål i affären i dag

    Kram på dig min vän

    SvaraRadera
  2. Va' bra :)
    Snabba dig att köpa hem då, hacka o frys in :)
    Ät färsk till sallad också, så gott :)
    Vi behöver extra påfyllning nu av antioxidanter o vitaminer osv, grönkål innehåller massor :)
    Varm hälsokraamis
    från "mig" :D

    SvaraRadera
  3. Du måste väl få äta precis som du vill - och nyttigt verkar det ju också vara! Jag har jobbat hårt idag så jag får se om det blir någon fortsättning med det imorgon eller om det blir en vilodag? Men det ser man ju imorgon ;-) Ha en trivsam Trettonhelg! Kram

    SvaraRadera
  4. Jajamen - och det får vi allahop göra :)
    Jag tror nog att vi är vuxna hela bunten här, så vi kan ta ansvar över maten :)
    Men om vi vill må bäst, så blir vi ju vad vi äter :)
    Ta det lilla lugna nu min vän :)
    Hälsokramen mä goa energier o kraft min vän, som jag oxå önskar en trivsam afton NU :D

    SvaraRadera
  5. Konstigt att man aldrig smakat det eller köpt ens!
    :)

    SvaraRadera
  6. Men då är det väl dags NU, eller :)
    Billig, nyttig, god, fräsch o kan varieras i all oändlighet med kryddor tillsammans med andra ingredienser :)
    Lycka till vännen med en ny vara o vana i köket och kanske en piggare o hälsosammare vår :)
    Hälsosamma kraamen med värme o ljus NU :D

    SvaraRadera
  7. Tackar för tipset. jag kan behöva lite "gröna" tips för jag har verkligen ätit lite onödigt mycket fel kost under helgerna;-/

    Jag flyttar ju till Göteborg men det kanske jag sagt tidigare men du kommer säkert ner till västkusten nåt framöver och kan hälsa på en bohemEmma IRL:)
    Du är en stjärna på universums himmel med allt gott du sprider omkring dig
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  8. Jamen, det ÄR ju inte svårt eller tidsödande att laga grönare mat, bara som vi fått för oss :)
    Men jag VET att du inte är bortkommen i det "gröna köket" - eller hur :)
    Och jag kommer att göra G-borg osäkert, för min jättegoa o bästa väninna flyttade ju dit i somras från Sandviken :)
    Två änglar på en o samma gång, vilken mysig tripp :)
    Och som jag brukar säga, så är det lika långt hit till bohemiska mig :)
    Änglakraamisen med kraft o ljus för en fin o ny framtid i G-borg :D

    SvaraRadera