Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

söndag 5 december 2010

December, god mat o Formflickor :)

Nu har jag knappt hunnit läsa era bloggar eller skriva nå't inlägg heller.
Vad kan nu det ha berott på?
Jo, jag har haft busan Fly här, som har varit sååå sällskapssjuk o gosig o busig :)
Jag har haft min goa väninna här från Stockholm, jättekul - o samtidigt så var ni alla så jätteflitiga med att skriva :)
Jag läste o läste o tyckte inte jag hann mä alls :) Jättefina bloggar med bra innehåll :)

Men nu tänkte jag skriva lite - kommer nog att handla om hur vi klarar oss att fortsätta med vår viktnedgång - Vi Formflickor, som ska säga adjöss till några kilon, trots att julen o kalas kommer däremellan o försöker sabotera :)

För det första går det lättare för oss att inte dyka i godisskålen, när vi får sockersug - kanske för att vi snaskat på för många pepparkakor o annat sött :)
Undvik/ ät mindre av / drick mindra av det som triggar igång suget :)
Glögg är gott, men triggar också igång sockersuget - och vi tappar kontrollen :/
Då är det lätt att tappa kontrollen över vad vi stoppar i oss . . .
Vi tror inte att vi nallat såååå mycke - men det har vi . . .

Hur ska vi då göra, för att denna december med alla kalas o julfirande osv, där vi förväntas frossa o njuta o bara sleva in - sitta timtal o bara äta o äta o äta - o äta igen :)

Jo, vi väljer naturligtvis ut det gottaste (som inte alltid behöver vara det sötaste).
Vi äter sakta o skär maten noga - OCH tuggar noga . . .
Vi väljer bort eller minskar på kexen till osten - och kan då ta några smaskiga ostskivor/bitar extra :)
Vi tar små små portioner med utvalda kanske lite nyttigare godbitar - så att vi kan va' mä under alla dom timmar som tillbringas vid julmaten och mumsandet :)
Ät mer av så'nt som inte triggar igång suget, så att du hamnar i pepparkaksburken eller i godisskålen utan att tänka först :)
Vi dricker inte så mycke julmust, utan tar gott vatten (utan bubbel) till maten också :)
Låt helst bli julmust eller coca colan eller läsken - men annars drick mindre så'nt!!!
Tänk på att även glöggen gör så att vi lätt går upp i vikt, så tänk på kvalitet istället för kvantiet :)
Att dricka öl är som att dricka flytande bröd - och alkoholen bromsar fettförbränningen, bara för att kroppen har fullt upp med att ta hand om alkoholen istället!!!
Risgrynsgröten kan bytan ut mot keso med god yoghurt o valfria bär o nyttigare nötter :)
Julskinka / kalkon är faktiskt inte så feta :) Det är tillbehören till som sabbar . . .
Skär bort allt synligt fett och tillaga i smör eller oljor - inte margarin!
Byt ut komjölk mot grädde o vatten i matlagningen, för det klarar vi bättre :)
Och ät inte såååå mycke potatis till, eller röror o kladdiga sallader :)
Du kan äta en lagom bit av Janssons / potatisgratäng - men kanske inte båda :)
Tar du både herr Jansson o gratäng, så får du ta mycket mindre av dom :)
Om du tänker sunt o vettigt så klarar du dig över jul - och har även fått njuta :)
Du har inte saknat nå't speciellt :)
Du är stolt över att du fortsätter hålla dig i form som "Formflicka" trots denna matmånad :)

Jag tänker ha en mysig månad, njuta av god mat som: kalkon, grönkål,(både som soppa o till övrig julmat), janssons, goda rotfruktssallader, eller ugnsrostat, kyckling"kött"bullar, lax, sill, pepparkakor o gott hårdbröd i små bitar bakade på dinkel osv med goda smaker o goda ostar, russin, nötter osv (som jag hittat i en liten rolig affär här i Viken, dricka gott yogite (kanel o ingefära: julens smaker), tranbärsjuice istället för så mycke glögg (jättegott), nå'n god chokladlikör (men bara lite),

Och se'n behöver vi ju inte äta allt på julafton - utan sprid ut alla läckra maträtter på flera dagar - så spränger vi inte maggen :)

Önskar er en fin decembermånad, kanske med ett grönare inslag än tidigare :)
Våga prova :) är ju inte gott att år efter år bara äta gamla julkorvar o pastejer som åker ut o in hela tiden - liksom annan julmat :)
Servera en god råkostsallad med finfinhackad grönkål i med god smaksatt olja, jättegott :)
Tänk på att ställa fram lite åt gången, för matförgiftning osv är stor under så'na här helger, bara för att vi äter av mat som inte är så fräsch längre pga att den åkt ut o in ur kylen :)

Önskar er allt bäst - trots mitt tjaaaat :)
Julmånadskraaamis på er alla från mig
nu i 2:a advent :D

8 kommentarer:

  1. Ja, i det stora hela kan jag väl hålla med om det du säger men jag måste ju fråga; VAD i risgrynsgröt är så dåligt att vi inte ska äta det? Riset, mjölken eller vattnet???? Jag kan inte hitta något som skulle vara dåligt att inta! Jag äter mycket ris (oftast fullkorn) och vatten dricker jag flera liter om dagen och även mjölken anser jag att min kropp behöver (för kalcium).. Så jag ser fram emot att du förklarar vilken av dessa delar inte skulle vara bra för min kropp????

    SvaraRadera
  2. Och vad är det för fel på ren kokt potatis????

    SvaraRadera
  3. Hej min vän, jag förstod att du skulle hojta till, så gärna så ler :)
    Allt är inte så lätt att hålla isär :)
    Risgrynsgröt (är kokad på mycket mjölk o socker) är vanligtvis inte gjort på fullkornsris eller råris, bara på onyttigt vitt ris, som triggar igång sockersug o kan ge diabetes om vi äter det för ofta :)
    Mjölk är faktiskt inte så bra, trots kalcium, för våra maggar tål bättre getmjölk (om vi nu måste ha mjölk från ett annat djur. Havremjölk, sesammjölk osv är jättebra :)
    Kalcium får vi bäst från broccoli, grönkål, ost, tofy osv :) Ska vi dricka komjölk är den vanliga 3 % bäst, för dom magra har för små fettkulor, som kan fastna i blodkärlen o orsaka propp osv :)
    Men komjölken är tyvärr inte så bra för oss, mjölkSOCKER finns ju i också . . .
    Ren kokt potatis är rik på stärkelse (socker!) så då vet du vad som triggas igång, eller hur.
    Och se'n har vi ju det kommunala vattnet, som jag just nu inte har nå'n lust att dricka direkt från kran, då jag vet vilken dålig kvalitet det håller. Och nu har vi ju vattenkatastrofen i Östersund, där dom får koka vattnet o tror att det ska räcka. Men detta vatten är så förgiftat så det räcker inte med att enbart koka - måste filtreras genom starka filter osv för att duga att dricka :)
    Men vi kan alltid äta lite av allting, men just nu har vi ju en matmånad, då det ska frossas o frossas o frossas!
    Blodsockervärde o kolesterolvärdena stiger och vi går upp i vikt, bara för att det bara ska vara så, ett enda frossande av totalt fel mat, som vi inte mår bra av :) Skinka, kalkon o sill är bra, men inte alla pärer som äts nu :)
    Det blev mer än jag hade tänkt, men så här är det på ett ungefär, tyvärr min vän :/
    Ät med sunt förnuft så fixar du detta.
    Potatis behövs inte till alla måltider, kan duga med en matig råkostsallad, broccoli eller blomkål eller nå't mä :)
    Under julen äts det mycke potatis till allt o det mår vi inte så bra av . . .
    Kramis på dig med allt bäst, för att du ska må bäst o ha det bäst NU :D

    SvaraRadera
  4. Risgrynsgröt är mums! Kan inte tänka mig julaftonsmorgon utan risgrynsgröt...*slurp*

    Potatis har jag fått för mig är inte bra om man bantar för stärkelsen förvandlas visst till socker i maggen och det innebär kalorier. Har jag fått för mig på nåt vis...

    Huva så ni är duktiga om ni lever efter så här fast disciplin denna årets frossartid... säger jag och stoppar i mig ännu en chockladpralin... de goda föresatserna får faktiskt stå i bakgrunden och vänta på sin tur... får springa bort allt överflödigt när vårsolen får det att spritta i benen.:)

    SvaraRadera
  5. Välkommen in till mig, skönt att höra av dig från din "resa" :)
    Risgrynsgröt är gott, men fiberfattigt o rikt på socker o ger oss ingenting, annat än lite söt viktökning kanske :)
    Men du behöver alla krafter du kan få, så tänk på att förutom risgrynsgröten även äta lite näringsrikare mat :) Kan va' gott dä mä :)
    Tack för din härliga kram på dikt till mig på din blogg, värmde gott den :)
    En värmande kramis från mig med mera skön shiatsu o näringrik o uppbyggande kost NU :D

    SvaraRadera
  6. Hejsan fina du:)
    Sorry om du fått vänta på svar men jag har fått så mycket mail, brev och kommentarer att jag hamnat lite efter
    Jag har inte gjort änglakort eller tarot eller liknande men jag har aboslut haft tanken. Det är en kostnadsfråga för man måste göra så många och då krävs det eg att man är resande försäljare för att ha rulle och omsättning som motsvarar lagerhållningen om du förstår hur jag menar
    Men du är inte den enda som frågat kan meddelas och jag har en plan att göra konstkort eller motivationskort som jag kallar dom och då kan man ju köpa på sig ett gäng och även använda dessa och dra ett om dagen. De är också bra att ge sina klienter eller låta dom dra ett och känna sig stärkta under ert samtal ( för visst arbetade du med samtal också eller var det andra behandlingar)
    Kram och ta väl hand om dagen, dig och stunden
    Emma

    SvaraRadera
  7. Tack goa du :)
    Ja, jag förstår att du har en del att göra med dina härliga änglakvinnor osv, helt suveräna är dom :)
    Men du, gör nå't enkelt till att börja med, bara så att det finns kort att beundra o lära av :)
    Så kan du "avancera" steg för steg . . . :)
    Jag är tacksam o den som väntar på nå't gott osv, ler :)
    Jag är shiatsuterapeut, men på "djupare" nivå, kallar min behandling för "healingshiatsu", där jag träffar på dom djupaste allra först bildade energibanorna (meridianerna), krano Sacralt o annan djup balansering gentemot organ o hela alltet, samt bindvävsbehandling o koppning som extra hjälp att komma åt :) Min gäst får tips o råd hur vi kan må så bäst vi kan o allt detta tillsammans brukar ge effekt o väldiga resultat :)
    Detta tillsammans med mitt joniserade basiska vatten, som är som en flytande antioxidant o som håller allt sjukt borta, gör dig basisk istället för sur osv, så kommer jag långt :)
    info på: www.joniseratvatten.com
    Varma kramen på dig o tack för att du tog dig tid att meddela mig, känns gott :D
    Och du - glöm inte bort dig själv heller :)
    Helene

    SvaraRadera
  8. Du är sååå välkommen så, när du tassar in med svans o morrhår :)
    Välkomnande kraamisen NU :D

    SvaraRadera