Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 20 september 2010

Riven soppa :)

Tack Myrna för tipset att riva squash till soppa :)
Jag gjorde en så go soppa, räcker till 2 port. ikväll på:
ca 2 dl gula linser (väl sköljda)
min bamsesquash (ca 2 dl riven)
2 rivna ekologiska morötter
1 ½ hackad stor gul lök
6 rivna små delikatesspotatisar
buljong från ett bönkok (ca 5 dl)
ca 5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning (fond de chief)
(eller 1 liter vatten + 2 buljongtärningar)
1 krm mortlad svartpeppar
1 krm chiliflakes
2 tsk Vegeta kryddsalt
Några varv med god olivolja
Och den fick koka i ca 10 minuter :)

Det blev så gott, helt annorlunda än att hacka morötter, potatis, squash osv :)
Tack myrna, nu blir det mer "riven soppa" i fortsättningen :)

Soppan räcker till i morgon kväll också och det ser jag fram emot :)

Kram från mig i Viken och ha det bara bäst i stugvärmen :D

2 kommentarer:

  1. Det lät kul med "riven soppa" ;D fast jag vet ju vad du menar *ler* Kul med lite nya tips på matlagning... Själv värmde jag bara ärtsoppa eftersom jag jobbar med möbleringen och har tömt och flyttat och startat om akvariet - så jag hade inte tid med matlagning idag. Tur att man har en frys där man alltid hittar något såna här dagar! Ha en skön kväll! Här blir det vila resten av kvällen!

    SvaraRadera
  2. Japp o nu har jag ätit upp den goda mustiga soppan, så fräsch av dom rivna grönsakerna :)
    Idag blev det fullkornsmacka med stekt ägg till soppan :) Matlådan idag var oxå klar, från igår bra dä :)
    Så rätt så, vila nu, ska jag mä, städat golv o soffa osv efter håriga busvovvsan :)
    Tack, ha de skönt själv i kväll, vi är väl värda det eller :)
    Kram på dig o var rädd om dig :D

    SvaraRadera