Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 17 september 2010

Fel potatis

Igår fick jag en jättesquash av min kollegas mamma, ett riktigt bamseexemplar, så jag blev sugen att ugnsrosta den tillsammans med paprika, gul lök, röd lök, tomat och aubergin - och potatis . . .
Potatis hade jag inte hemma, så jag gick till min närbutik, köpte en 3 kilos påse. Tänkte som så att det går välan åt till ugnsbakat o i soppa/ gryta.
Men jäkla shiiiit, det var färskpärer, inte tänkte jag att det fortfarande var säsong för dom :/ Lämnade tillbaka dom idag, för jag gör inte av med så mycke färskpotatis och ugnsrosta går ju inte, blir bara vatten ju . . .

Så det blir att köpa sötpotatis då, tills potatisen går att använda till mer än kok. Sötpotatis är faktiskt väldans gott - mycke nyttigare mä, lägre GI, mer fibrer osv, så jag brukar använda sötpotatis ganska så ofta faktiskt :)
Sötpotatisen är egentligen som ett mellanting mellan pumpa o potatis o nå'n grönsaksrotfrukt, lite orange, så den smakar ju inte som en vanlig pära inte . . .

BLOMKÅLS / BROCCOLIMOS:
Se'n har jag också tänkt testa att göra blomkålsmos o broccolimos mä :) Ska bara vara att koka blomkålen o broccolin i grädde o se'n köra till mos.

Men nu ska jag som sagt tillaga bamsesquashen i ugnen tillsammans med lite annat gott:) Jättebra att frysa in o ta fram till grytor, soppor, gratänger, pajer eller använda i sallader, blir så gott :)

Jag är på salongen, men smet till datorn för att kolla lite mejl osv.

Här är det alla väder på en gång: regn, sol, mulet och kallt, hur ska det ha dä?

Värmande kraaamen
från mig

2 kommentarer:

  1. Lycka till med jättesquashen, här river jag o fryser vartefter bl.a. till soppa...Jättegott! samma ombytliga väder här på ön. Kram tebax

    SvaraRadera
  2. Hallå där från Ön :)
    Ja, sååå stor den är (var) jag har tagit en bit av den till kycklingen idag, så gott :)
    Riva till soppa, tack för tipset :)
    Då behöver jag ju inte tillaga (woka) eller så innan infrysning :)
    Värmande kram från mig i Viken till dig på öa :D

    SvaraRadera