Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

lördag 25 september 2010

Inomhusdag idag

Hällregnar idag, hela denna lördag, bara grått o regn - men bara utomhus förstås :)
Inomhus har jag mysigt, varmt o gott :)
I ugnen rostas massa goda rotsaker som: sötpotatis, små delikatesspotatisar, sista stora biten av min bamsesquash, ekologiska morötter, gul lök o paprikor i olika färger, kryddat med citronpeppar, vegeta saltkrydda, chiliflakes, örtkrydda o mortlad svartpeppar och naturligtvis så ringlade jag lite god olja över - åh, luktar så gott - kan inte vänta på att maten blir färdig :)
Men vad ska jag ha till detta goda?
Ja, jag har ju flera olika bönor och broccoli i frysen o vegetariska grytbitar . . .
Jag kanske gör en smarrig tomatsås med bönor i osv och kokar lite couscous till - få se :)
Blir nog bra när det är klart, brukar bli det :)
Ja, jag tror att jag går tillbaka till köket och fixar lite god tomatsås, men couscousen blir klar på ett nafs den :)

Jag har även röjt på balkongen, för nu är det definitivt slut på den säsongen.
Nu ska min son få hjälpa mig att bära ner det tyngsta till källaren, så att jag får bort det :)
Men idag är han inte hemma. Han har stuckit ända bort till Delsbo med kompisar o vovvsar, för att bo i en stuga vid sjön :) Kul för ungdomarna att hitta på nå't, men brrrr, så kallt det måste va' där - och snacka om skitiga vovvar :(
Men dom tänker ju inte som mig, för dom är unga fortfarande och lever för stunden :)

Just ja' - nu var det köket igen, hörs senare och var rädda om er :)
Värmande kramen i höstrusk i blötan
från mig i Viken (där det är värme inombords iaf) :D

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att det inte regnar inomhus i alla fall :-) Här har vi soligt idag, men det ösregnade ju i torsdags precis när jag skulle iväg på ärenden :( Nåja, man är ju inte gjord av socker som tur är *ler* Min balkong är "fullare" än vanligt idag (och hela helgen) för jag hjälper en "rymmare".... Ska berätta mer en annan gång, på ett annat ställe. Grejorna ska troligen hämtas på måndag om allt går väl för "rymmaren"! Jag håller tummarna! Låter så gott med alla kryddor, men själv tål jag inte så många kryddor - tyvärr. Även paprika får jag glömma bort helt från min matlagning... Men var och en lagar ju det som passar en själv! Hoppas maten blev god (och det blev den säkert) och trivsam fortsättning på lördagen! KRAM

    SvaraRadera
  2. Här är ruskväder också. Då kan man vara inne med gott samvete. Är snart klar med mina kartonger som ska med i morgon till loppisen. Får se hur det går? Kanske kommer jag hem med alltihopa igen...
    Undrar hur det går med din e-k-kontakt? Spännande tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, DET får vi va' tacksamma över, du har så rätt så min vän på Finska Gränsen :)
    Jahapp, då har du känslig "magge" då, men jag tror även att du saknar enzymer, som hjälper till med matspjälkning o matsmältning. Gå till hälsokostaffären o hör med dom, fråga kostar ingenting, eller hur :) Då blir det lättare för dig att klara av paprika, lök osv :)
    För du behöver faktiskt inte vara låst vid att bara kunna äta ett fåtal livsmedel, bra va' :)
    Men som du säger, så gör vi som vi vill oxå :)
    Mmmm, det blev så gott, men mycke kvar förstås då jag gjorde både i ugnen o på spisen :)
    Hjälp, vad är du med om för spännande då? Var rädd om dig själv också, vi kan inte hjälpa alla, tyvärr :/
    Kraftfull kram och änglars beskydd till dig :D

    SvaraRadera
  4. Ja du Anna, jag tror att det är ruskväder i nästan hela vårt avlånga land nu jag, brrr :(
    Vad duktig du är med att samla in till loppisar. Jag är mera duktig att handla där, men samla in är jag dålig på, tyvärr, ska ändra mig :)
    Inget nytt o spännande att berätta från E idag iaf, men jag känner att det fortfarande går åt rätt håll iaf o det är jag glad över :)
    Lycka till med loppis o ha det bäst min vän :)
    Kraftfull o varm kram från mig till er 2 goa med hjälp att sortera o lyfta osv :)

    SvaraRadera