Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 16 maj 2011

Vilken skillnad på skolor

Den där glada o käcka kocken Oliver på TV 4+ är i Italien just nu :)
Han är på skolor och frågar dom minsta barnen vad aubergine osv är . . . 
Och dom vet svaret - svaren - dom kan alla grönsaker?!
Tror ni att våra barn här i Sverige är lika duktiga på vad dom olika grönsakerna heter?
Nä, trodde väl det :)
Tror inte jag heller :)
Varför då då, kan vi ju undra . . .
Jo, därför att här ger vi barnen köttbullar o makaroner, falukorv o potatismos och spagetti o köttfärssås osv.
Och så pannkaka med sylt förstås - och våfflor . . . 
Och vi får inte glömma bort pizza och piroger och varmkorv med bröd :)


Var är alla grönsaker?
När får dom chansen att lära sig tycka om dom?
Jag bara undrar . . . 
När . . . 
:D

2 kommentarer:

  1. Jag tror ju inte att det är riktigt så enkelt att alla barn i Italien kan allt och inga barn i Sverige kan något. Oavsett vad det gäller så kan man inte generalisera på det sättet. Tycker då jag - andra får tycka vad dom vill! Italien har nog fler frukter och grönsaker som växer där naturligt och är på det sättet lättare för barn att känna igen än vi här i Skandinavien. Men visst behöver fler barn här uppe äta mer frukter och grönsaker än dom gör idag. Liksom vuxna! Visa en rönn för bbarn i Italien och dom vet inte vad det är, eller lingon och blåbär? Nu är jag ingen expert på vilka växter som är vanliga där nere, (eftersom jag vägrar bidra till miljöförstöringen genom flygresor) men jag kan tänka mig att det finns saker som dom skandinaviska barn känner igen bättre - och som är nyttiga! Men öppna diskussioner är alltid bra! Önskar dig en bra fortsättning på veckan... KRAM

    SvaraRadera
  2. Provocerande? Jo, jag vet :)
    Men dom har helt annan matkultur där, med maten mer i fokus (t o m inom skolan) - och även då ett lugnare umgänge vid matbordet :)
    Barnen lär sig att äta och smaka av "allt" som bjuds o blir då inte så "rädda" osv :) Inkluderar alltså varierande gröna rätter, som våra barn här (för det mesta iaf) är sämre på att våga prova (för att dom inte vet vad det är) :)
    T o m mina barn var både ointresserade och lite "rädda" för okänt grönt som små :)
    Och min nu vuxna son bojkottar fortfarande :)
    Barnen vill heller inte sticka ut o vara annorlund - äta annorlunda, vill passa in i gruppen . . .
    Men visst är det väl tur att vi är olika och att världen bjuder på variation :)
    Varm kram från mig och ha det bara bäst :)
    :D

    SvaraRadera