Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 6 maj 2011

Förebygga ryggont

När jag skrev en kommentar hos en bloggvän,
för att tipsa om hur hon skulle bli bättre i sin onda och svaga rygg, blev jag peppad att även förmedla den stretschen till er alla fina som läser min blogg :)


Stretcha hela sidomuskeln:
  • Ligg i ryggläge
  • Lyft upp benen (som två AA:n, fast utan strecken mitt på) med fötterna i golvet
  • Armarna rakt ut 
  • Huvudet åt högra sidan
  • Högra foten på vänstra benets knä
  • Vänstra handen på högra knäet
  • Vänstra handen drar högra knäet och högra sidan mot vänster, medan högra armen och huvudet fortfarande är kvar i samma läge (armen får alltså inte lyfta upp sig)
  • Du drar så långt du kommer just då - efter hand kommer du längre o längre - puscha inte, men om du ligger kvar, så kan du komma en bit längre i nästa försök, lovar :)
  • Ligg kvar och andas djupt i magen i ett par minuter
  • Känn att det sträcker o drar i höften o sidan, men det ska det göra om du är stel o gör rätt :)
  • Gå tillbaka med benen uppåt o fötterna i golvet  och gör samma sak med andra sidan
  • Heja på - du kan  - jätteskönt att få längre muskler - jag lovar :)
Stretcha benens framsida så här:
  • Dra upp benet genom att hålla i foten - ända upp mot rumpan
  • håll kvar så en stund
Stretcha benens baksida så här:
  • Lägg upp benet på ett bord eller stol
  • känn att det drar och spänner
  • håll kvar så en stund
Andningen:
Det är också viktigt att andas på rätt sätt - djupt nere i magen och inte i bröstet - gärna in genom näsan och ut genom munnen . . . 


Dricka mer av bra vatten:
Och att dricka mer av ett bra, rent och så levande vatten som möjligt är också viktigt - även för en sund rygg.
75 % av överkroppens vikt ska bäras upp av ländryggens diskar . . . 
85 % av ditt vattenintag går automatiskt till hjärnan - och är du då dålig på att dricka vatten och till största delen inte dricker vatten av så bra kvalitet - då får du säkert som "ett brev på posten" - ont i ryggen ganska så snart . . .
Observera att jag menar vatten - inte kaffe, saft, läsk eller te . . . kroppen får separera kaffet, saften osv och förbrukar då en stor del av vattenintaget till denna städning - istället för att ge dig tillgång till det direkt.
Och läsk, bubbelvatten osv nämner jag inte ens - vill kroppen inte alls ha .  . . 
Då blir du så försurad o uttorkad att det blir "kortslutning" i kroppen . . .

Lycka till alla ni fina, så att ni får möta våren o sommaren med starkare kroppar o ryggar :)

Kraft, kärlek för en frisk o sund kropp o själ
:D

4 kommentarer:

  1. Vassego min vän :)
    Tänk att så enkla medel kan göra så mycke :)
    Trevlig helg på dig också, är du värd :)
    :D

    SvaraRadera