Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

tisdag 10 maj 2011

Hälsovecka

. . . Varför inte låta oss ta ansvar för vår hälsa och att höja skatten på ohälsosamma produkter - och minska skatten på hälsobringande produkter :)
Visst är landet Sverige helt underbart att leva i . . . 
Måste det ordnas en hälsovecka mä bra info till alla oss "okunniga" och ohälsosamma stackare?
Jag tror att dom som verkligen behöver lära om sitt tänk, inte går på nå'n hälsovecka - tyvärr . . .
Är det verkligen så hemskt - att inte svenska folket själva kan förstå att så här är det:

Det är inte hälsosamt: 
  • Fikabröd, eller vita raffinerade produkter flera gånger i veckan
  • Att så många ungdomar lever på skräpmat o Cola
  • Läsk är inte en törstsläckare - eller ersättning för rent o bra vatten!!!
  • Saft är inte heller ersättning för vatten, gör oss försurade och uttorkade!!!
  • Skulle det vita raffinerade sockret uppfinnas idag, skulle det klassas som en drog, ett gift!
  • Sockerbetan är en helt annan sak - en naturlig produkt - men inte raffinerat vitt socker!
Det som däremot är investering i din hälsa är:
  • Daglig motion i någon form 
  • Frisk luft botar huvudvärk o trötthet galant 
  • Frukt o grönt 
  • Fet fisk med nyttiga omegafetter
  • Härliga krispiga råkostsallader, gärna med egna groddar i
  • Att låta linser o bönor ingå i maten flera gånger i veckan (finns ju även på burk ju)
  • Rotfrukter är nyttigare än sallad på isbergssallad o tomat o gurka
  • Att införa iaf EN vegetarisk och hälsosammare dag i veckan
  • Att dricka mera vatten - och då välja ett så rent, levande vatten som möjligt och ickebubblad, gärna antioxidantrikt, joniserat o basiskt (går att få genom joniseratvatten.com)
  • Minska på hel- och halvfabrikat - för dom innehåller hälsohämmande o sjukdomsframkallande tillsatser och för mycket skadligt salt - och inte är dom så goda heller . . .
  • Att förbereda och planera matinköp och matlagning - för det är inte jobbigare att göra  ex. egen god o mustig soppa - mycket nyttigare, energirikare och smakar ju så mycket godare :)
Jäklar anamma vad jag kom igång nu igen . . .
Men jag bara undrar . . .  Har vi inte kommit liiiite längre nu?
Vi skriver faktiskt 2011 nu - inte 1950 . . .
Visst måste vi väl själva förstå vad som är bäst för oss själva . . . 
Vitt mjöl - eller fullkornsmjöl
Frukt - eller godis med konstgjorda ämnen och farliga färgämnen
Äta korv/ rött kött varje dag - eller att äta alternativa nyttigare produkter vissa dagar (ex. quorn o mer grönt)
Äta köpta piroger, pizzor, våfflor o pannkakor med sylt osv ofta är inte bra
Pulvermos - eller härlig hemmagjord potatismos - kanske med rotfrukter i också
Kokt potatis är bättre än strips och pommes
Fullkornspasta, matkorn, matvete, mathavre istället för vita produkter
Margarin - som bara är en konstgjord produkt
Smör eller nyttig omegarik olja är ju hälsosammare än det konstgjorda margarinet

Nu har jag inte tagit hänsyn till GI - annat än val av fullkorn istället för vitt.

Som ni förstår så fattar jag inte varför myndigheterna måste ut och informera???
Dietister på bibliotek osv
Kan vi inte tänka själv?

Är dom flesta av oss verkligen sååå okunniga om vad som gör oss friska o sunda - och vad som inte gör det?
Visst märker jag att folk inte orkar - inte har tid osv.
Men tänk vilken ork och kraft du får av att ändra bara liiite på ditt sätt att leva.
Och tänk på vilken godare mat du får äta dessutom :)

Vad väljer du?
Leva - eller bara överleva

Jag vet vad JAG väljer :)

6 kommentarer:

  1. Ja, tyvärr så finns det fortfarande mycket okunnighet angående hälsosamt leverne så det är ju bra att uppmärksamma detta även för dom! Skadar i alla fall inte :D Alla tänker helt enkelt inte så mycket på detta. Speciellt om man lever ett stressigt liv med heltidsjobb, flera barn, hushållsarbete, en massa fritidsintressen att skjutsa ungarna till m.m. Då är det kanske lätt att ta till genvägar för den gemensamma middagen - vilket ofta är enda måltiden som familjer äter tillsammans - om ens det! Bra att uppmärksamma detta så även dom kan försöka lösa det på bästa sätt utan att det blir ett extra stressmoment... Planering är nog det viktigaste för att komma igång! Ha en trivsam dag! KRAM

    SvaraRadera
  2. Jo, tyvärr är det ju så . . .
    Det är även JAG införstådd med . . .
    Men - tänk vad dom "ointresserade" har att vinna på att "tänka om" - bara liiite :)
    Friskare barn och ja - hela familjen får ju ny kraft, som dom kan sätta på annat än sjukdomar och orkeslöshet osv :)
    Hälsosamma kraftgivande änglakramisen NU :D

    SvaraRadera
  3. Det vilar mycket okunnighet i vprt samhälle trots att vi fullkomligt bombarderas med hälsoinriktad marknadsföring från alla håll
    Jag tror att inte man kan säga att så här ÄR det. Jag tror på att kommunicera med sin egen kropp och hitta sin egen väg till bestående hälsa
    Ha en finfin söndag härliga'du'
    Kram
    Emma

    SvaraRadera
  4. Ja du fina Emma,
    Okunnigheten är stor
    Bekvämligheten är stor
    Och dom gamla vanorna o hjulspåren är ännu större . . .
    Rädslan för förändringar är också jättestor :/
    Och tyvärr så når inte hälsoinformationen fram till dom som verkligen skulle behöva :O
    Många ser det bara som tjat och förmynderi :/
    Det ÄR tufft o hårt att vara "hälsoinspiratör" idag, men jag ger mig inte, fniss :)
    En fin söndag på dig mä, önskar jag från regniga Viken, men med sol o värme i hjärtat :D

    SvaraRadera
  5. Att det här är ett stort problem kan jag bara intyga efter att ha jobbat med nutritionsfrågor i många år. Visst hade du kommenterat mitt förra inlägg, och jag har naturligtvis godkänt det. Trevlig fortsättning på söndagen.

    SvaraRadera
  6. Då vet du du hur det tyvärr funkar och är :/
    Men inte ger vi oss väl?
    Nä, tänkte väl dä :)
    Och så bra då att det funkar att kommentera :) för nu idag med allt krångel här på blogger, så vet vi ju inte :/
    Ha det bäst du med nu denna regniga söndag :)
    :D

    SvaraRadera