Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

onsdag 27 oktober 2010

Sopp- o grönt frossa :)

Nu när jag har fått varmt här hemma igen, så mår jag finfint igen :)
Så nu är allt "frid o fröjd" igen - nästan . . .
Min trasiga lampa - är fortfarande - trasig, snyft - men den kanske går att limma bara :)
Det är själva glaset som har lossnat från glödlampshållaren o är så att säga lite "hängig" för tillfället, hm :( Men som sagt, kanske går snabbt att limma, för den har ju inte gått i krasch, guschelov :)

Idag har jag handlat hem mera linser, både gula linser och så små pyttelinser, jättegoda i soppor o grytor :) Dom större vanliga gröna linserna och mungbönorna är så jättegoda att grodda :) Jag groddar även alfalfafrön, som blir jättegoda groddar :)

Idag har jag ätit det sista av dom ugnsrostade rot/grönsakerna jag gjorde för några da'r se'n och blandade i små gröna linser tillsammans med dom och serverade en sallad på rivna morötter, riven vitkål o gröna groddlinser, så gott :) Jag blir så pigg av så'n mat också, inte trött o seg - och "gasig" o förstoppad, som man kan bli av för mycket rött kött, sås o potatis utan grönt :)
Till kvällen blev det en soppa på:
goda krossade "amerikanska" tomater på burk med 4 ostar (ca en halv stor burk)
4 - 5 delikatesspotatisar - halveras o skivas lite tunt
1 gul lök - grovhackas
1 stor morot - halverade, som skärs i halvmånar
5 - 6 dl vatten
1 hönsbuljongtärning (fond de cheif)
ca 10 broccolibuketter (som gärna kan klippas i mindre bitar när dom mjuknat lite)
1 ½ dl gula linser - sköljs noga innan
2 dl små gröna goda linser - sköljs noga innan (kan även blötläggas / kokas färdigt innan)
Klipp över persilja när allt grönt börjar bli färdigt :)
Ringla över nå'n god olja: Linfröolja eller olivolja, bara att våga testa :)

Ett tips är att börja med dom små gröna goda linserna - och lägga i dom övriga ingredienserna (förutom persiljan då) efter ca 15 minuter, så blir hela soppan färdig o klar på samma gång :)

Den soppan är så lätt att göra, sköter sig själv ju :)
Det finns ju frysta rotsaker o linser på burk osv, då går det i expressfart :)

Var inte rädd för linser - Dom är jättegoda - krydda med hetta o ha i mustiga kryddor :)
Jag lovar att ni ska få smaka på mina linser NÄR ni kommer på besök - och ni kommer att älska dom - lovar dä :)

Tänk på att det ni äter hjälper er att hålla er friska o pigga nu under höst o vinter :) Jag har faktiskt inte varit förkyld på flera år och jag får mindre värk o stelhet o minskar i omfång för var dag som går - tackar jag min goda och nyttiga mat för - och för att jag även tränar på min "Putte" förstås, inte att förglömma :) Mitt basiska antioxidantrika rena vatten hjälper mig ju också - och ni, var inte så rädda för vitlök heller :)
Ett tips är att testa den färska grönkålen som kommer att finnas snart i butikerna :) Den är så rik på järn o C-vitamin - och så jättegod :)

Värmande hälsokram för en hälsosam o piggelin höst o vinter - hänger ni på :D

4 kommentarer:

  1. KAN jag få komma hem o äta hos dig ikväll??!? Det lät mycket bättre än det jag orkar koka ihop...... Skulle behöva en piggelinsoppa.

    SvaraRadera
  2. Oj, en som är sugen, så glad jag blir :)
    Du är såååå välkommen min vän :)
    Finns soppa kvar, lovar :)
    Jag gör alltid så mycke soppa, bara blir så :)
    Kanske kan skicka lite - här - ta emot NU :)

    En piggelinkraamis på dig, så att du mår bäst :D
    från "tjatiga" vännen i Viken

    SvaraRadera
  3. Jag hade problem med att lämna kommentarer här igår - vet inte varför. Den soppan måste man bara bli pigg av! :D

    SvaraRadera
  4. Jasså, så knepigt då, liten fnurra på "tråden".
    Och jajamen min vän - en riktig piggelinsoppa är det - och den ÄR inte svår o jobbig att tillaga, så det så, lovar :)
    Hälsosamma kramen
    från Viken :D

    SvaraRadera