Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

lördag 21 augusti 2010

Jag har kommit på . . .

. . . att hösten kan va' härlig den också - ändå :)
Tänk på alla rotsaker o alla grönsaker, som vi kan frossa i snart :)
Ugnsbaka / ha i gratänger - göra soppor med dom ugnsrostade rotsakerna som bas - servera med Halloumi eller mossarella :)
Eller som jag också ska prova att göra nu i höst / vinter: Mjölksyra :)
Och när har vi den goda färska grönkålen att njuta av?
Jo, på senhösten, nästan då det hunnit bli vinter :) Så om jag tänker hälsomatmässigt, så är nog hösten och vintern också härliga månader, med näringsspäckat grönt att njuta av :)
Och tänk på alla goda och mumsiga soppor vi kan göra nu - smakar inte lika gott under en så'n varm (och härlig) sommar som vi haft i år.
Då vill vi äta svalkande mat, som sallader, sommarfisk med smarriga röror till och potatissallad osv :)

Tillbaka till att mjölksyra var de ja . . .
I senaste numret av Hälsa, skriver dom om just det, så jag känner verkligen för att testa egen mjölksyrning, för det verkar ju vara supernyttigt :)

Minskar GI i hela måltiden = vilket påverkar blodsockernivån positivt
Ökar näringsupptaget
Ger oss nyttiga magbakterier, som håller oss friskare och starkare
Är bra för den som vill hålla vikten
Under processen bildas även B-vitaminer, bl a B12, är bra för vegetarianer
Matspjälkningen underlättas
osv osv . . .

Jag börjar även att längta efter vanlig potatis, som jag kan göra vad jag vill av, men naturligtvis försöker jag att välja så närproduserad som möjligt :)

Vi har också den underbara "Bondens marknad" från närliggande gårdar "Bondenära", på torg överallt i vårt land, bara på hösten, vilken färgprakt att beskåda och vilka smaker :)

Så nu ska råsaftscentrifugen sättas igång igen, en mixer / matberedare ska inskaffas och som extra bonus känner jag för att återigen börja med Spirulinaalg (utmärkt att ha i råjuicerna) sprängdfylld av näring och vitaminer :)

Den här sommaren har varit härlig, men nu har jag tänkt om inför hösten och insett vad den kan bidra med för mitt välbefinnande och hälsa :)

Som grädda på moset, när jag sitter där med en härlig råmixad juice och tänder mina värmeljus, lyssnar på härlig musik och så bara njuuuter jag :)

Och det bästa av allt är ju att nu har jag ju även tillgång till mitt hälsobringande antioxidantrika basiska vatten att få en extra kick av :)

Livet kanske inte är så dumt ändå :)
Inte för oss här iaf, men vi får inte glömma bort alla dom som lever i misär och inte kan påverka sin vardag på nå't sätt. Varje bidrag och tanke till dom, gör så att deras vardag och liv blir drägligare - och kanske bäst. Tänk på det och var tacksam över det du har - just nu :)

En hälsobringande och tacksam kram för att vi trots allt inte har det så tokigt :D

2 kommentarer:

  1. Orkar tyvärr inte skriva så mycket idag p.g.a. du vet vad. Men jag har fixat bordet, spegelrutan och ljushållarna och även ljusen till dom. Ikväll tänder jag alla ljus jag har! KRAM

    SvaraRadera
  2. Nä, jag förstår dig fullständigt :/
    Tänd du dina ljus, så skickar jag min goda grönkålssoppa med massor av näring o gott i til dig Nuu :)

    Änglarna är med dig, som jag skrev på Smset, men det vet du ju :)

    Kraamen med änglakraft o ljus från din vän i Viken :D

    SvaraRadera