Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 31 augusti 2012

Även en regnig dag kan va' kärleksfull :)

Den här veckan har gått i ett huj - med massor av planerande hur osv jag skulle åka upp till min mamma i Söderhamn . . .  Många funderingar . . . mycket kraft och energi har gått åt till dom funderingarna . . .
Eftersom hon nu är dryga 80 år, så börjar en del av hennes "funktioner" att avta numera . . .
Men - hon klarar fortfarande av att bo kvar i sin lilla 2:a flera våningar upp - på gatan där jag dessutom är uppväxt - och har massor av minnen ifrån - både goda och mindre goda o trevliga :)
Så - trots att jag inte åker dit så ofta - hittar jag och kommer ihåg även alla dom mindre skrymslena, där vi som barn lekte och gömde oss - eller bara busade :)
Eller där jag smygrökte bakom en stor sten - eller där jag bara var - "kär" :)
Eller - då jag var ensam och rädd nå'nstans därikring - kanske jagad av dom "hemska o elaka" ligorna i skogen ikring där - som t o m polisen var tvungen att stoppa med stort polisuppbåd . . .

Mamma har flyttat från huset där jag är uppvuxen och bor nu i annat hus i början av samma gata . . . 
Fram till för nå't år se'n kunde jag åka med sjukhusbussen från Gävle - och direkt till parallellgatan till "mammas gata" - bara ca 5 minuter till henne . . . 
Då blev det bara buss från Sandviken till Gävle - och till mamma - smärtfritt och lätt . . .
Men nu - har dom ändrat allt till det sämre - som "dom" ju alltid gör, hm :/

Nu får jag åka buss från Sandviken (och om vädret osv är kymigt så blir det även buss från mig o till Rese Centrum - Buss till Gävle - X-tåget till Söderhamns Rece Centrum och buss till parallellgatan vid mamma!
Jag började ca 07.40 och var framme hos henne vid 10.30 ca . . . 2 bussar, tåg och 1 buss till . . .
Började hemresan vid 17.15 - väntetid på S-hamns RC i ca 45 minuter!!! - i Viken ca 19.45, puh! 
Tack och lov hade jag spikkudden och mina gröna smoothisar med mig, som gav mig kraft o energi :)

På hemvägen hade det börjat regna - och då ringde en av mina Änglaväninnor (som bor i Viken) och sa:
Du vännen - det åskar o regnar här så in i "hels..e"** - och jag kom inte iväg ut i skogen - så jag kommer och hämtar dig vid ReseCentrum - När kommer du?" :)
I annat fall hade jag fått en nätt promenad på ca 30 minuter i ösregn och med en havererad hjulväska :/
Så - jag tackade JaaaaTack - och hon bar till på köpet (motvilligt från min sida) upp hjulväskan för mina trappor, för jag var ju ganska så trött och slut - efter att ha rest hela da'n - och "umgåtts" med mamma, som ju inte har dom härligaste energierna ikring sig - 
om man säger så, hm . . .

Mamma ringde och tackade för den goda maten (lax med räkor i pastagrädde och "som potatis" var det: wokade rödbetor, sötpotatis o morot, sallad på riven morot, rödbeta o groddar med kall Tzatzikisås till) 
gott tyckte hon :)

Jag o min änglaväninna stärkte oss med gott yogite och mörk choklad - 
gott dä . . Pratade och hade det gott tillsammans :)

Idag har jag inte varit ute en endaste minut, hm . . . ösregnar hela tiden - bläää, bläää :( 
Men jag har fixat iordning för att min goaste änglaväninna som flyttat till G-borg har varit här idag :) :) :D
Och eftersom hon fyllde år igår, så bjöd jag henne på en skön kraftgivande balanserande massage, god grön smoothie och gott yogite med jordgubbar och mörk choklad - och en presentbok med citat om "Kärlek" - hon blev bara så glad och överraskad :D
Ett kort men kärleksfullt möte med prat, samförstånd och kärleksfull närvaro :)

Så - där ser man . . . att även en grå och regnig dag kan vara varm och fylld av kärlek :)

Kärlek o värme på er alla - ni fina - nuuuu :)
:D

2 kommentarer:

  1. Oj vad tjorvigt det har blivit med resandet för dig till din mamma :( Men du överlevde och som avslutning fick du åka bil ända hem och fick hjälp med grejorna upp till lägenheten också! :D BRA avslutning på resan!Jag har ju yngsta dottern med make på besök här och vi åt också lax igår efter att ha "ratat runt" i butikerna. Ganska mycket regn här också dom senaste dagarna men inomhus & på balkongen är det skönt även när det regnar. ;-) Nu ska jag snart fixa mat till gästerna - som fortfarande sover - så dom kan äta innan dom ska resa iväg igen! Önskar dig en skön återhämtning efter resan och ett skönt höstväder så du kan vara ute igen! En STOR KRAM från oss alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, uschamej - det är "tjorvigare" nu, visst går det - men inte för ofta :)
      Dessutom är ju inte kontakten mellan mamma o mig heller den bästa . . .
      Som min väninna (som hämtade mig vid RC) sa: "Nu har du gjort din plikt för den här gången, eller hur" . . .
      Önskar dig allt bäst med dotra o man - men dom har välan farit vidare nu :)
      Hoppas ni iaf haft det bäst tillsammans, för det är du o ni alla värda :)
      Och - lax är bara så gott - och nyttigt också :)
      Tack för dina medkännande ord och stora varma kraamisen på dig o er alla NU,
      från mig i min Vik - där Busan o Galenpannan antagligen kommer före 6 imorgon,
      :D

      Radera