Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

onsdag 1 augusti 2012

Kort men härligt :)

Min ohängde son överaskade mig med att föreslå en tripp upp till stugan (som jag inte besökt se'n sommaren 1999 i 3 ynka da'r) . . . :)
Jag har under lång tid - och oräkneliga gånger - längtat mig sjuk dit, men det går inte att ta sig dit / vara där utan att ha bil - och det har jag tyvärr inte . . . 
Stugan ligger så vackert och fridfullt - precis vid Ljusnans dalgång - tillsammans med flera sommarstugeägare på ett arrende, som ägs av flera tjuriga bönder . . . 
Så efter att jag hjälpt (masserat osv) 2 härliga kvinnor under eftermidda'n i måndags - bar det av dit :)
Jag hann även att duscha innan - när min son och galenpanna till Vovvsa var på väg hit - 
allt var ju färdigpackat - bara mat i kyl o frys kvar :)
När denne son kom var det bara för honom att bära ner det tyngsta - så tog jag det övriga, kollade plattor och annan el osv - låste dörren - och sen var vi på G :)


Mamma och min bror var också där - och jag var lite spänd på hur vi skulle samsas där - trångt och så - 
och när vi inte träffas så ofta, genom att vi inte bor så nära varandra . . .
Förutom några små spydiga fadäser från mamma gick allting förvånansvärt bra :)
Och mamma börjar ju bli dement, stabilt visserligen men . . . då får iaf JAG höra . . .  Jag som alltid fått höra från henne - min bror är favorit, så han har det lugnt :)
Så - frånsett dom ganska så små fadäserna - var det mysigt och trivsamt :)
Och - jag fick ju komma dit igen - (efter ca 13 år!) se Ljusnan i sin härliga skepnad - se stugan och dom andra stugorna där på allmänningen - se ett nybyggt bofast hus, byggd i speciell stil, ekologiskt med speciella vinklingar o vrår :)


Mannen som byggde huset, tog det lugnt och var noggrann - planerade allt noga - tänkte o kände hur han ville ha det . . .  under tiden bodde han i ett annat hus uppe i byn . . . 
Vi hade precis börjat att ringa varandra - hade pratat om "ditt o datt" under några månaders tid . . .
När huset nästan var färdigbyggt - och precis nymålat (av en annan vän till mig) så hände nå't så tragiskt, 
som att han brann inne - tillsammans med sin vovve (andra sommaren nu utan honom där) :(
Han som målade huset hann precis få betalt - innan mannen ca 2 dagar efter - brann inne och dog :(
Det var första gången jag såg detta underbara hus :)
Jag har bönat o bett min son att knäppa kort - men icke då - glömde mamma, sorry :/
Jag bara stannade till där - glodde nog lite - kände in energierna - bara var där en stund :)
Till på köpet hade jag galenpannan Vovvsan med mig också - så vi syntes nog :)
Nya människor bodde där . . . dom var inomhus, så jag kunde inte tala om varför jag bara stog där utanför - stilla och funderade över livet - och hur allt kan bli, ibland :/


Oj, nu fastnade jag i DET huset i mina tankar - 
men vi gjorde så mycket mera . . . :)
Vi grillade, fikade, åt jordgubbar o färsk ananas, gick långa rundor tillsammans med Vovvsan, besökte olika ställen där, där jag varit som barn - badstranden med simskolan osv, som jag även visat för mina barn när dom var små, bara satt tillsammans och tittade över Ljusnans skiftningar under kvällningen på verandan i värmeljusens sken - Men - i går började dagen jättetidigt för mig, då Vovvsan bara måste ut redan strax efter 5 - kissade som en fors och gjorde även en hög också ganska så snart :) 
Se'n hade hon bråttom tillbaka till tröga husse, som sov som en stock och inte märkte nå't - förrän jag gick ut med henne :)
Även jag somnade om - låg på min härliga spikis förstås :)
Det gick oväntat bra att presentera Vovvsan för min bror o mamma :)
Först sa dom: "Oj så stor hon är"!!
Men se'n så kliade dom henne faktiskt - och tyckte att hon var gullig och fin :)
Visserligen med lite respekt - men som sagt - bättre än förväntat :)


Så tack och GRATTIS käre sonen (som fyllde 26 år igår - och tack mamma och bror - för ett par fina dagar i min barndoms miljö - med massor av minnen, 
som jag aldrig kan glömma :)
Där även mina barn har tillbringat mycket tid under sommaren med mormor och hennes dåvarande särbo :)


Tacksam och ödmjuk är jag inför livets skiftningar och öden
kraaam
:D

2 kommentarer:

  1. HÄRLIGT att du kom iväg på resan och fick besöka trakten igen efter så många år! :D Kul också att allt gick så pass bra med alla inblandade som bodde i stugan! Hmmm.. Ja, det där med att ägaren sover fast vovvsan är kissnödig - det känner jag igen ;O Jag har sagt till mina att vill dom sova längre på morgonen så får dom gå en ordentlig runda sent på kvällen istället så klarar sig hunden. Så småningom kanske dom lär sig också - ägarna alltså? *ler* Vi får höras bättre sen.. KRAM från oss på Gränsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev faktiskt trevligt - :)
      Men med hög anspänning ändå . . .
      Kände jag när jag väl var hemma i tisdags - dödstrött, somnade ju även i bilen när vi åkte hem :/
      Och - jaa, fniss - hon var helgalen, så jag var bara tvungen att gå ut med henne, nästan i sömnen faktiskt :/
      Jo, när jag har henne här, är jag noga med att rasta henne bra sista svängen mellan kl 22 o 23, så att hon håller sig till kring halv 8 iaf kanske :)
      Postitivt var ju att även brodern o modern/ mormodern gillade henne :)
      Men - ungdomar är ju ungdomar :)
      Men - kanske dom lär sig - se'n :)
      Ja, vi får höras, ha det bäst min vän o goa grabbsen :)
      :D

      Radera