Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

tisdag 8 oktober 2013

Hårdare tag nu!

Japp, så är det - så måste det bli nu, banne mig!
Jag pratar om mina försök att leva efter 5 - 2 konceptet ...  
Det är inte svårt - är det inte - men när jag kommer hem, trött efter att ha varit ute med lilla mamman, så riktigt suger det i mig - så på hemvägen har jag stannat till lite "så där ibland" på macken och köpt en liten mumsig chokladbit - eller köpt en samtidigt som jag handlat på ICA . . .
Inte sååå ofta - men ändå - och se'n har jag lagat till nyttig o god mat - för att ha färdigt - bekvämt och bra, visst är det så - men det har nog blivit mer än 500 kalorier på fastedagarna nu senaste veckorna iaf :(
Så idag har jag ätit min nöt/fling/ frukt o bär "frukost" med lättkvarg o linfröolja . . .
Innan jag gick upp till mamma åt jag 1 kokt ägg - med en burk makrill i tomatsås + cocktailtomater :)
Som vanligt hade jag med mig en flaska Grön Smoothie - och när jag kom hem kokade jag upp 1 tärning fond de chief hönsbuljong med krossad tomat, persillade örtkrydda, stark paprikakrydda från Rosengård och cocosolja - efter det åt jag en näve mandel - 
Så ska jag försöka att äta alltid under fastedagarna :)
Ingen omelett med lite väl mycket ost i - alltså mest dricka nyttigt - varmt o raw :)
Lax eller tonfisk kan även ersätta makrillen, men inget annat - rör sig ju bara om 2 dagar i veckan :) Se'n är allt som vanligt igen ju :)

Omelett och annat gott, får jag äta på dom övriga 5 dagarna - fixar jag galant (trots att jag älskar omelett) :)
Det kan faktiskt bli för mycket kalorier för mig - trots att jag lagar till nyttiga soppor / grytor, på fastedagarna alltså - så på dom dagarna kommer det just nu iaf - att vara mest smoothisar, frukt o nötter, kvarg o linfröoljan och buljong :)
Och så vatten förstås - vad vore livet utan vatten :)

Tror faktiskt att jag kommer att klara det här galant :)
Jag tror på mig :)
Vem skulle annars göra det, hi hi :)
Hälsokramis från Viken i höstskrud - men med värme,
:D

2 kommentarer:

  1. Du måste naturligtvis göra det som du anser bäst för dig själv.
    Jag skulle aldrig mer testa några ”mirakelmetoder” – oavsett vad man säger om dom, men det är jag det – och jag försöker inte ”omvända” någon att följa mitt sätt. Var och en måste ju hitta sitt eget sätt att må bra!
    Lycka till med ditt sätt att hitta ett sätt som DU mår bra av! Jag försöker bara att leva så nyttigt som möjligt för det mesta, men ”syndar” också emellanåt – och det tänker jag fortsätta med! Har märkt att jag mår bäst så! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Tänk - va' skönt det kan vara, när vi blir lyckliga o mår bäst i vår egen sanning :)
    Omvända och omvända . . . men visst är det skönt med kraft och glädje - istället för att inte orka :)
    Hälsan är prio1 för mig - för mitt liv började efter 40 - livet innan dess vill jag inte ha tillbaka :)
    Vissa delar kanske - men inte i en helhet.
    En gång för alla - 5 - 2 är inte en bantning eller så, utan en livsstilsförändring för alltid att ta med sig - på väg till sundare vanor. Passar alla - oavsett vad vi äter - alla gör den på sitt sätt - jag gör en mer "grön" variant som funkar för mig :) - bara att dra ner på kalorier 2 dagar i veckan - och leva "som vanligt" under de övriga 5 dagarna. Steg för steg så förändras din attityd till maten, så du blir inte rädd att bli en aning hungrig. Men gör man som jag - dricka mycket dom dagarna, så blir du inte hungrig, lovar :) Bara positiva resultat känner både jag och alla övriga utövare av :) Att jag varit liiite slapp under några veckor gör bara att resultatet inte blir lika bra - men det är som sagt bara att ta nya tag - sätta upp en mer handfast plan för dom 2 dagarna - och det har jag gjort mer nu - Nu vet jag vad som gäller dom dagarna - och då är jag trygg :)
    Dom 2 dagarna är även flyttbara, behöver inte vara samma varje vecka - Bara positivt för alla - inga risker alls, för du svälter inte dom dagarna, du kan få i dig maximalt med näring - men mindre kalorier (max 500 för kvinnor o 600 för män) :)
    Så det är inte någon dagslända eller mirakelmetod - den här är här för att stanna - lovar dig det :)
    Jag vet att du har bra vanor numera - fortsätt med det, du har bara allt att vinna :) En synd med bra samvete på bra dagar är helt okej = hälsokost för själen det :)
    Men "ibland" bör vara - ibland :)
    Ha en bra dag och forts. på veckan själv :)
    :D

    SvaraRadera