Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

söndag 21 oktober 2012

En Må-Bra Söndag i oktober :)

Dagen idag - ett liv .... som Melker på Saltkråkan sa till Tjorven ....

Och - min dag idag - blev en skön och härlig "kurare"dag med god kryddstark veg. gryta på:
brysselkål
morot
gul lök
sellerirot
cyrrystark hönsbuljong
färsk riven ingefära (ca 1 ½ cm)
och som pricken över i:et:
cocosolja i mot slutet
mmmmm :)
en stor klick philadelfiaost över vid servering
mmmmmm, 
behöver jag säga att det blev urgott 
**************************************
Till frukosten åt jag en supergod äggrätt med lax i - så gott:
2 ägg (helst ekologiska)
1 - 2 st rödlökar, hackade
6 tunna skivor zuccini
1 portionsbit fryst lax (tinad) i småbitar
2 tomater i småbitar
mustiga kryddor
vitlök (pressad) 1/4 bit (av liten hel Solovitlök)
ca 2 dl riven smakrik ost
*******************************************
Woka rödlök, zuccini och krydda väl
pressa i vitlöken
ha i den hackade tomaten
knäck i äggen och rör runt allt
mät i den rivna osten och rör om
Blanda i dom tinade laxbitarna 
stek vidare 
låt stelna
******************************************
Servera gärna råriven morot o rödbeta till
samt smarriga alfalagroddar / lins o mungböns-
droppa över god raps / olivolja
krydda med örtsalt
pressa ev. lite vitlök över
*****************************************

Idag har jag tagit hand om mig själv
Jag har surrat i mobilen med min änglaväninna (här i Viken) 
gjorde gott för själen dä :)
Jag har tränat på min crossis "Putte"
medan jag kollade på goa Moraeus på 1:an
Jag har andats med min Relaxator 
Jag har lättyogat
Jag har njutit av god mörk choklad 90 %
Men - jag har inte varit ute idag
- bidde inte så ....
inte idag :/

Så mina knallröda höga gummistövlar (Tretorn)
fick alltså inte bli blöta idag, 
men det blev dom igår så det räckte ...

Vi mår ju bäst när vi kommer ut iaf en liten stund varje dag, 
speciellt nu under hösten ....

Men - det kommer ju flera dagar,
så jag får dra mig ut i morgon istället,
blir bra dä :)

Hälsokramisen på er alla nu i höst / vinterrusket
Tänk positivt - och gör det bästa av nuet
Ingenting blir ju bättre när vi tänker negativt och deppar ihop
Nä, ingenting - faktiskt ....

Ha det bäst så länge alla ni fina, från mig i blöta Viken,
:D

4 kommentarer:

  1. Oj så god din gryta lät (alltihop förresten)!
    Jag laddar för en vecka i storstaden så det blir nog inget bloggande i veckan.
    Fortsätt att ha såna härliga lyxiga dagar och en stor kram till Dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, mustigt, värmande, billigt och gott, kan de' va' bättre :)
      Och - jag hade faktiskt en fin dag, trots höstruskigt väder osv :)
      Visst fortsätter vi att hitta lyxdagar, både du o jag, eller hur :)
      Lyxiga välmående kraamen på dig från mig - och lycka till i storsta'n :)
      :D

      Radera
  2. Kopierade dina recept till Word så jag kan skriva ut dom senare och testa! Tackar för dina tips! Just nu har jag god lust att dräpa grabbarna *GRRRRR* efter att ha återkommit hem efter uträttande av ärenden i stan mm. Men skriver mer om det senare.
    P.S. Jag GÖR naturligtvis ingenting mot dom, men det känns så! :@

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att maträtterna inspererade dig min vän på Gränsen :)
      Men du ska även få andra recept - på mejlen, för jag VILL hjälpa o peppa dig med kosten och välmåendet :)
      Se'n får du ju ta åt dej det du gillar o kasta det du inte gillar :)
      Billiga, nyttig och välsmakande - bara att prova och se vad du tycker :)
      Inte kanske så utförliga recept, men jag tror nog att du fixar det :/
      Jag använder sällan recept tyvärr :/
      Smakar o testar - brukar bli gott :)
      En fin dag var det iaf - unnar även dig många så'na dagar :)
      Välmående och bästa kramisen på dig o ÄnglaGrabbsen från mig i min Vik :)
      :D

      Radera