Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

tisdag 19 juni 2012

Vad väljer DU?

Jag vill bara tala om - med tanke på förra inlägget, som ligger och pyr med arga energier - att jag inte är en gnällkärring med moral o pessimism . . .
Jag älskar ungdomar och glädje i mitt liv :)
Men detta möte med dom ungdomarna var inte trevligt - och inte för dom heller tror jag.


Och jag är helt övertygad om - vilken del av mitt liv jag väljer - när jag var yngre - och var orkeslös o ganska så sjuk . . . eller nu - när jag är 50+ och är piggare än någonsin tidigare :)
Jag hade absolut inte ett roligare liv DÅ - innan jag blev hälsomedveten, är jag absolut övertygad om :)
Den friska har massor av önskningar - men den sjuka har bara - en :/


Jag träffade en härlig tjej på 15 år - med sin lika glada o mysiga mamma :)
Ett så härligt möte med värme o glädje - och ingen stinkande fylla med öronbedövande vråååål :)


Jag är inte fördömande - utan vill som hälsoterapeut - lotsa mina medmänniskor - 
i alla åldrar - unga som äldre - till ett hälsosamt liv i balans o harmoni :)
Och - det är vi vuxna - vi föräldrar - som bör lotsa dom unga till den vägen - så är det.
För de flesta av ungdomarna törs inte välja egen väg - utan väljer detsamma som "gruppen" gör,
grupptrycket är tufft att värja sig inför . . .
Och ungdomarna kanske inte heller får stöd o hjälp hemifrån heller - därför att: 
vi som föräldrar också "misshandlar" oss själva och våra kroppar osv - då är det svårt.
Då anser jag - som hälsomedveten vuxen - att även dom bör få hjälp att inse - hur dom "misshandlar" sig själv och sin hälsa . . . och - för det vidare i arv - till sina barn / ungdomar . . . 


Sjukvården går på knäna och klarar inte av alla hjärt o kärlsjukdomar - alla nya (både barn o äldre) 
åldrarna sjunker här! som får diabetes osv pga att dom misshandlar sig själv och sina organ (vi ÄR inte friskare än våra organ, tänk på det!) . . .
Och tänk på alla nya "fall" av allergier osv - som blommar upp nu - 
som också beror på en ohälsosam livsstil, att vi dricker för lite vatten - och inte bara på arv osv - som många tror . . . 


Därför anser jag att vi måste börja "avlasta" sjukvården - och ansvara för den egna hälsan!
För vem annan än du själv är bättre lämpad att förstå och sköta om DIG o DIN kropp :)
Jag har själv varit med om en lång och smärtsam "resa" för att finna min hälsa, bättre kondis o liv :)


Och alkohol och sockersug - handlar BARA om beroende och felprogrammering i hjärnan - 
och förstör mer än det tillför gott - så tänk efter före - innan du grabbar tag i det vita raffinerade vita sockret - endera i form av alkohol, vitt ris/ vit pasta / vitt bröd / eller annat för högt kolhydratintag, som omvandlas till det "sugande" och blodfettshöjande vita sockret - som gör dig orkeslös o sjuk osv osv osv . . . 


Tänk efter - före
Ett kortsiktigt nöje med flaskan eller bullen - ofta - varje dag . . . 
eller - att känna glädje i en stark o frisk kropp - som varar, länge :)
:D

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt i dina ord angående beroenden och ohälsa. När det gäller dom "vita" varorna när det gäller pasta, ris mm så övergick jag redan för flera år sedan till att enbart använda fullkornsprodukter, men jag har fortfarande mycket att lära mig angående hälsan och födoämnen! Köper väldigt sällan halv- eller helfabrikat och försöker använda bra matvaror, men mer kunskap i ämnet behöver jag absolut! När det gäller barn och ungdomars sätt att följa ovanor så har jag alltid sagt att vi vuxna måste ge barn en stark självkänsla och ett gott självförtroende som gör att dom vågar säga NEJ! Ingenting annat hjälper! Och det bästa är om dom själv har kommit fram till slutsatsen om detta! Tyvärr skyller många föräldrar på "fel kompisar" när det går entt med dom egna ungdomarna och tänker inte på att deras egna kan vara lika "fel kompis" för dom andra... I grupp tätnar idiotin!
    Önskar dig en riktigt skön onsdag! Hälsningar från Gränsen

    SvaraRadera
  2. Jättebra :)
    Och visst känner du att du mår bättre av den maten än den raffinerade vita helt utarmade och näringsfattigare pastan o riset osv :)
    Ta till din fantasi min vän - inget kan bli fel, testa en ny vara o en ny krydda, men kör helst med rena kryddor (utan glutamat o annan kemisk smakförstärkare) Hel svartpeppar som du mortlar, chili flakes, ingefära osv kommer du långt med - tillsammans med himalayasalt eller örtsalt :)
    Använd ursprungliga ingredienser: yoghurt med naturlig fetthalt som du smaksätter själv, vanlig grädde som du kanske drygar ut med vatten - eller använder som den är - och smaksätter med bra kryddor osv :)
    Använd rotfrukter, bladgrönt osv tillsammans med bönor o linser el bra kött/fågel/fisk :)
    Och ja - barnen är dom som blir "lurad" på sin framtid, som blir kortare än den borde vara för dom - eftersom dom till största delen lever på så kallad "cool" mat, som jättesnabbt bryter ner den stackars kroppen - långt i förtid - samtidigt som dom får massor av så kallade "vällevnadssjukdomar" som ger dom kämpiga år (med massor av kemikaliska mediciner)- innan dom blir befriade från sitt jobbiga orkeslösa liv . . .
    Fel kompisar .... ? Fel umgänge ...?
    Tänk om vi kunde ge dom unga mer självkänsla så dom törs leva det liv dom egentligen önskar - och inte hänger på "alla andra som gör så".
    Tjaaa, mycket att tänka på - och jag sänder inte ut några pekpinnar - bara information.
    En lika skön onsda' och midsommarvecka även på dig på Gränsen med grabbsen,
    :D

    SvaraRadera