Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 11 juni 2012

Sjung om ..... Tänk om tralla la

Dåligt med respons när jag skriver om stärkande hälsoövningar och tankar - kanske bäst att skriva om något annat en stund - som också - egentligen - handlar om hälsa - som att häva i sig massor av nå't som inte är sponsrande för hälsan, om jag säger så, hm . . . :/


Det finns ungdomar - och det finns ungdomar - och alla är dom ju fina ... egentligen :)
Är ju bara en produkt av uppväxten från hemmet och kompisarna och deras hemmiljös vanor / ovanor  . . . 
Jag fick en chock idag, nere vid centrum - hamnade mitt i Studenten och skrålande o skrikande ungdomar,
gick inte att gå någonstans - tror att trumhinnorna brast flera gånger t o m :/
Visst är det kul att ungdomarna är glada osv - men så yra som dom var - av Baccardy, öl och annan alkohol, som dom hävt i sig massor av 
(stank som sjutton ikring dom) 
Tänker på deras unga kroppar och unga hjärnor jag . . . 
Inte hade vi så'na avslutningar - när jag var ung . . . 
och då är ju inte jag lastgammal heller . . . 50 + 
(ok, även jag drack en del med kompisar som ung - men ...)
Dom kom i stora klungor, skrikandes och raglandes, från Stadsparken i riktning mot centrum - redan packade - hur blir det då innan kvällen????!!!
Jo, jag unnar dom att ha roligt och att fira studenten - men INTE med alkohol - för dom är alldeles för unga ju.


Och mitt i allt detta Oväsen - kom det en söt tjej tillsammans med andra tjejer - som ju också firade studenten och avslutning - men DOM hade med sig broschyrer om att INTE KÖPA UT till ungdomar som förälder eller annan vuxen person.
Tänk på det - att ni hjälper inte era ungdomar/ barn - när ni köper ut nå'n "liten" flaska till dom unga, som INTE har åldern inne!
Och - näää . . . jag är ingen sur gammal kärring eller tant . . . jag är rädd om dom som kommer efter oss ....
Är rädd om dom - och deras hjärnor och Hälsan framför allt - förstås :/


Det är dom unga som förlorar på att vi inte kan säga ifrån - tänk på det!
Den här tjejen var så söt - såg ut som tjejen på reklamen på TV, som försöker få mamman att köpa ut - och kommer hem med poliser och t o m en vägkon på skallen . . . 
Jag talade om det för henne - och hon skrattade och sa: "Va' då måste du få en kram" - och det fick jag :)


Jag önskar henne och alla dom andra ungdomarna som "studentat" idag och i år - allt det bästa -  trots spöregnet som kom nu, med tanke på kvällen och firandet :) 
Fira kan dom göra på ett nyktrare sätt - jag är orubblig där!
Dom har ju bara en hjärna - och den är så skör - just i den åldern! :/
Men - dom tror att dom är odödliga - och när man är 30-40 så är man döö :/


Broschyrens text löd så här:
17 % av alla föräldrar langar alkohol till sina tonåringar   *. . . .
Det kan bara DU som förälder ändra på!


TÄNK OM!
www.tänkom.nu


Statens folkhälsoinstitut i samarbete med kommunen & Länsstyrelsen Gävleborg


* Skolelevers drogvanor 2008, CAN
(17 % av elever i åk 9 och gy 2, säger att föräldrar är en källa till alkohol) !!!


Tänk Om - och Tänk efter noga . . . 
Hur väl vill vi våra ungdomar . . . 
Är det snällt att vara "kompis" istället för förälder - och köpa ut det dom vill?
Vill vi att denna stora kväll kanske blir våra barns/ ungdomars sista?


Tänk Om! 
innan det är försent ... för ditt eller nå'n annans ungdom !


:D

2 kommentarer:

  1. På något sätt verkar det ha blivit ett "måste" för en stor del av ungdomarna att supa sig full vid studenten :O Som tur är finns ju även en annan typ av ungdomar (likaväl som äldre) som förstår att det finns andra sätt att fira. Och jag håller absolut med om att man INTE ska köpa ut alkohol eller nikotin till barn/ungdomar som inte har åldern inne. Man hoppas ju att dom då kanske kan låta bli att börja alls - om dom i alla fall väntar till 18-20 årsåldern först!
    Vår skyldighet som vuxna i familjen är att ge "ungarna" ett starkt självförtroende (och sunda vanor) hemifrån för att dom ska VÅGA SÄGA NEJ!!! Men när man sett serien om polisens arbete så är det vanligt att dom inte kan köra fulla ungdomar hem för att föräldrarna är i ännu sämre skick :O
    Nu är jag ingen absolutist men tycker att det finns gränser för vad man tar, hur mycket och hur ofta! Tackar dig för detta inlägg om dryckesvanor som är SÅÅÅ viktigt att tänka på!
    En SOLIG KRAM från mig och grabbarna på Gränsen!

    SvaraRadera
  2. Va' bra att vi är två iaf :)
    Hoppas att det är fler som tänker lite längre, än dit näsan räcker :)
    Du har så rätt i dina synpunkter :)
    Våga säga NEJ!!! då fattar dom :)
    Soliga kraamisen från mig i soliga Viken, till dig o grabbsen på soliga? Gränsen,
    :D

    SvaraRadera