Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 25 november 2011

Hönsavinter i år :)

Varma vintrar kallades så förr - alltså för hönsavintrar . . . 
Och varför då då?
Jo, för att hönsen kunde fortsätta att gå ute och sprätta - trots vintertid :)


Visst är det en "grådag" idag, men jag tänder ljus och mår faktiskt så bra som jag inte gjort på länge :)
Ingen Rosenrot äter jag nu . . .
Behöver inte, räcker med mina gröna smoothisar, 
som innehåller så mycket kraft o gott :)
Jag dricker en kanna om da'n - 
och det är ju bara såå gott :)


Jag brukar mixa:
grönkål (färsk) 4 - 5 stjälkar eller annat bladgrönt (morotsblast, färsk spenat, mangold, persilja osv)
1 - 2 bananer 
Mango, ananas eller jordgubbar (finns frysta i kilospåsar, jättegoda)
Använd dom frukter o bär du du tycker om
örtsalt o ingefära
Jokks Tranbärsjuice (svartvinbärsjuice e d)
Vatten av bra kvalitet till önskad konsistens


Och så tänder jag massor av ljus inomhus och bara myyser o mår så bäst som jag är värd :)
Lindar en skön pläd runt mig - och jag kan inte må bättre :)
Jag mår så mycket bättre nu när jag jobbar hemifrån och inte behöver oroa mig för hyran osv :)
Det är lugnt o harmoniskt och går så jättebra att jobba och hjälpa dom som kommer :)


Önskar er alla en skön fredag o helg så här i slutet av november :)
Nåja, en vecka är det kvar - se'n är det december o julstressen (som vi ska passa oss för)


Puss o kram o må så bäst som ni är värda ni också
:D

4 kommentarer:

  1. Här är det bara regn :( och jag börjar faktiskt vara ganska less på det blöta vädret nu! :( Skulle inte alls tacka nej till några minusgrader och snö som lyser upp tillvaron! Men jag har fått upp min nya ljuskedja - med klarblåa ljus - på balkongen och en kort liten (röd) ljuskedja inne i köksfönstret. Den lilla röda har jag lindat in i en grön (konstgjord) växt och det ser jättebra ut! Ett litet hörnbord i vardagsrummet ska prydas av röd duk, min julgran (60cm hög) och några småtomtar. Julkrubban står på bänken och kyrkan med belysning finns brevid databordet. Så mycket mer julpynt blir det inte hos mig! Ingen julstress varken nu eller senare ska dyka upp här utan jag tar det ganska lugnt. Jag gläder mig att du mår bra nu med att jobba hemifrån och slippa stressen och dåliga vibbar på en annan arbetsplats. Ljus tänder jag här också: både ute och inne och försöker må så gott det går! Önskar dig en riktigt trivsam väntan på julen! KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja, det har regnat här idag också, inte så kul kanske - Men . . . jag vill inte ha snö än!
    Tänk så envis jag är - inte snö än snälla :)
    Ljusare ja, men det blir ju halt o eländig mä då också :) Nu är det ju inte halt ute, så jag är lugnare när mina barn är ute o kör osv :)
    Du fixar så fint hemma och så juligt mä, jag har inte börjat än - men ska :)
    Ljusen brinner här o rökelsen doftar gott :)
    Jag ska ha en lugn kväll för att se'n fixa lite till helgen :)
    Änglakramis och må bäst önskar jag dig
    :D

    SvaraRadera
  3. Nja... MIN erfarenhet säger att snön är INTE den som orsakar halka utan det är värre när det regnar och blir lite minusgrader - DÅ blir det halt som sjutton. Vintervägarna med snö (häruppe) vållar inga större bekymmer. Däremot blir det alltid problem (under hösten) vid regn/slaskväder som följs av några få minusgrader. Detta händer ju ofta under hösten = när första halkan slår till. Det verkar alltid överraska (???) folket som befinner sig på vägarna :O Fast jag förstår ju vad du menar för lite mer söderut (där du befinner dig) blir det ju ofta snöblandat regn i början av vintern och det innebär ju halka! Det viktigaste för bilisterna är i alla fall att anpassa hastigheten för rådande omständigheter/väglaget och ha bra däck i bilen! Man får helt enkelt starta färden tidigare och på det sättet ha mer tid på sig än under sommarväglaget. Men nu önskar dig en trivsam "julpyntfixarhelg" och att du njuter och mår allra bäst för det är du väl värd! En AdventKram får du från mig på Gränsen!

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt så min vän, men som du skriver så har vi ju inte samma vinterväglag du o jag :)
    Här är det snorhalt - trots snö o minus - så när snön har kommit är det broddar på - eller gå som en anka :)
    Men underkylt regn är trots allt mer förädiskt, håller med dig där mä :)
    Få se vad som kommer fram idag av julgrejorna, har ju annat också att fixa, hm :/ :)
    Kraft o ljus
    :D

    SvaraRadera