Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

lördag 24 november 2012

Stärkande soppa :)

Mitt i allt mitt kämpiga liv, bara kände jag .... att nu ska jag göra en god och stärkande soppa, så att jag får tillbaka mina krafter och livsglädje :)
Jag har smakat en liten portion, smakade ljuvligt, mustigt och livsgivande, precis vad jag behöver just nu :)

Idag skulle min bror besöka lilla mamma - men jag får inte tag i honom, så jag vet inget än . . .
Och - jag försöker få tag på lilla mamma där hon är nu, men den gemensamma telefonen är visst väldigt upptagen ikväll, hm :/

Jag fick tag på en guldskatt i dag - i min affär .... Färsk grönkål :)
Det bästa jag vet - till soppor, pasta - men framförallt till mina härligt nyttiga smoothisar :)

Recept på min goda soppa:
använd gärna ekologiskt närodlade råvaror :)
4 st rödbetor .... skivad i "halvmånar"
En rejält stor klyfta vitkål ... i strimlor
2 - 3 stora gula lökar .... grovhackade
Några rejäla nävar färsk grönkål (eller fryst då om ej finns)
Kryddor:
Några stänk spiskummin
1 - 2 tsk malen ingefära
1 krm (eller 2) stark chili flakes (men passa, jättestarkt - men mustigt)
½ tsk gurkmeja (ger lite currysmak: är det gula i currykryddan)
några små nypor flingsalt med wild garlic (vild vitlök) i
Annars kryddar du med dina favoritkryddor - men välj mustiga kryddor .... :)
1 liter vatten ca
2 goda kycklingbuljongtärningar
1 stor härlig klick cocosolja (fett) (Cocousa i glasburk, inte den du bakar julgodis av)
Philadelfiaost
  • Låt allt koka tills det blir mjukt men inte sladdrigt - och smarrigt :)
  • Men grönkålen ska i  när ca 10 minuter återstår - koka vidare
  • När soppan nästan är färdig - Ha i en stor härlig klick av Cocousan 
  • Låt soppan puttra färdigt tills den är mustig, smarrig och livsgivande
Till servering:
Ställ fram en stor förpackning Philadelfiaost, som du klickar en rejäl klick på din portion :)

Var nu inte rädda att göra denna soppa - trots att jag återigen använt mig av många kryddor och ingredienser - typiskt mig vid grytorna :)
Prova efter egna smaker - men använd dig av rödbeta, vitkål, lök och grönkål, som är näringsmaxade :)
Behöver vi ju nu, när regnet och blötan och mörkret hägrar runt om oss ....
Det är bara näring och positiva tankar - och att ge även oss själva näring på alla nivåer: kroppsligt, fysiskt, själsligt och andligt - Då mår vi som allra bäst :)

Värmande kram mot en frisk och livsgivande höst och vinter :)
:D

4 kommentarer:

  1. Det blev säkert en jättegod och näringsrik soppa! :D Vad bra att även din bror kan besöka er mamma ibland. Blir inte så jobbigt om man kan turas om! Din mamma kanske inte orkar med alla telefonsamtal heller och det är klart att det är fler som ringer dit. Personalen har ju också annat att göra än svara i telefonen så det är förståeligt att det inte alltid går att få tag i dom boende där. Men jag förstår att det är jobbigt när man försöker ringa och inte får svar...
    En varm KRAM från oss på Gränsen - där det för tillfället inte regnar men är mörkt och kallt! Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den blev jättegod, så smaskig, full av näring o kraft, känner att livsandarna återvänder nu :)
      Tänk vad grönkål o rödbetor osv kan göra, "sugs in i kroppen" - och så känner jag mig piggare igen, helt suveränt :)
      Pigg o pigg? trött nu, ska snart lägga mig, för att klara av morgonda'n :/
      Ja, min bror var hemma några da'r och besökte mamma 1 dag under den tiden :/
      Känner ändå att mycket av detta tunga läggs på mig, min tid och krafter.
      Jag VILL hjälpa mamma nu, när våran relation har förändrats så här, det är inte det - men, jag börjar gå liite på "reserven" nu kanske ...
      Men - jag trooor - att jag klarar av 2 resor till mamma den här veckan :)
      börjar med morgondagen så får vi se :)
      Idag pratade jag med en personal, som sa att NU var det full rulle på mamma, så nu kanske det blir mer positivt igen, hoppas dä' :)
      Kraamis på dig och er från mig här i min regnblöta Vik men med värme o kärlek :)
      :D

      Radera
  2. Ja, jag känner igen det där också - med bröder :D Vi kvinnor tar på oss ansvaret - utan att någon kräver det - och så går vi i väggen när vi inte orkar ;O Det var det jag menade med att man inte ska ta på sig allt ansvar utan känna efter hur mycket vi orkar - INNAN det är försent. Samtidigt så VET jag ju att man vill göra vad man kan - och inget fel i det, men.... Vad skönt att hon börjar bli piggare! Sen måste man ju kolla om det där med minnet är något som man kan göra något åt eller om det är bestående och man kanske måste se över hennes boende... Men det är ingen ide att sörja i förtid. Önskar dig det allra bästa mående och att du kommer ihåg att ta hand om dig själv först och främst och låter personalen ta hand om det som tillhör dom. En värmande KRAM från oss på Gränsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bröder! .... varför har dom det så enkelt att leva?? Simulitanförmågan, eller? Jag tror att dom bara kan koncentrera sig på en sak i sänder - om det så är jobb eller annat :)
      Hm, idag sa samordningssköterskan: Åk bara upp när du orkar o kan, annars kör du slut på dig - gynnar ingen dä'" :/
      Men mamma måste ha vinterkläder osv, när hon nu inga har med sig - och en del måste köpas, för hon har inte handlat på massor av år!!! ...
      Tur att jag är så insatt i hur jag fungerar bäst o hälsosammast, annars hade jag varit i "väggen" igen nu! :/
      Igår lyssnade vi på uppträdande av "trubadur" med allsång -
      samtidigt som hon fick gåträning, gick faktiskt jättebra :)
      Se'n att jag i min kabalik gjorde busschauffören sur o stressad - är en annan historia dä :/ :)
      Boendet är ju det jag grubblar över, hur det ska bli i framtiden? Pratade med samordningssköterskan om det idag.
      En trött, men ickesörjande kraam från mig på dig o er alla, nu ....
      :D

      Radera