Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 9 juli 2012

Jordgubbarna . . .

. . . är snart slut för den här säsongen och för i år :/
Jag har köpt massor av liter - från ett loppis (nej inte "mitt" loppis, utan ett annat) . . . 
Dom säljer även viltkött och jordgubbar där - smart idé kanske :)


Jag har både ätit dom smaskiga gubbarna direkt från pappkartongen - jag har ätit dom med keso, glass och tjock o go yoghurt - 
och jag har fryst in massor för att ha till mina smoothisar senare, när dom inte finns mer . . .


Jordgubbar är så jättenyttiga - ett av våra nyttigaste bär faktiskt :)
Bunkra upp näringsförrådet inom er inför kommande vintersäsongfungerar faktiskt - är så effektivt :)
Och nu är dom som billigast - innan dom stänger "den butiken" . . .
Jag har köpt för 20 kr/liter - och även 2 liter för 35 kronor, ganska så billigt va' :)
Längtar redan till nästa säsong av dom härligt röda och saftiga gubbarna,
Och - den kommer - var så säkra :)

Så nu har jag bunkrat upp i frysen, styckefrysta i fryspåsar - så bra att ha :)
Har ni vägarna förbi, så bara titta in - så får ni ett glas smaskig o nyttig grön smoothie med gubbar :)
Eller kanske glass med varma gubbar på :)


På tal om mat, så blir det härligt god värmande näringsrik rödbetssoppa idag - med sötpotatis, lök, härlig buljong, wakaméalger och en klick tjock yoghurt på - mums :)


Njutningsfull och näringsrik kraam
från mig i regniga Viken
men - med sol inombords iaf
:D


Ooopsss .... vet ni vem som också gillade rödbets/wakamésoppan?
Rätt gissat :) Vovvsan bus :)
Brukar hundar äta så'nt, 
hi hi :)

6 kommentarer:

  1. Den soppan låter ju underbart god!
    Jag hittade gubbar för 15 kr litern, jättefina!
    Så nu finns det röda godingar i min frys, men jag lyxade till med lite marmelad med lime o vanilj i oxå!!!

    SvaraRadera
  2. Jaa, den soppan var supergod :)
    Beviset var väl att även vovvsan tyckte så :)
    Gubbarna är också sagolikt goda :)
    Jag frossar som en tok nu :)- för se'n är det för sent ju :/
    Marmelad låter spännande :)
    Somrig kramis
    :D

    SvaraRadera
  3. Hade jag plats i frysen skulle jag också försökt köpa lite mer jordgubbar, men jag har en väldigt liten frys :( Nåja, lite "gubbar" kan man ju äta som dom är eller blanda i yoghurten eller så... Synd att man inte kan plocka sina bär själv numera för det var en avkopplande sysselsättning en gång i tiden och så fick man nyttiga bär till en mycket billig penning på köpet! Det jag använder mest är lingon, men äter väl egentligen alla bär i någon form - om jag råkar få tag i något till lagomt pris. Önskar dig en skön fortsättning på sommaren tillsammans med dina "gubbar" *ler*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fryser in det du kan, så är det bara, inget annat att göra :)
      Jag har heller inte nå'n baddare till frys, men kanske större än din iaf :)
      Passa på att äta dom färska, så länge dom finns, maxa näringen inombords :)
      Gör gott inför "v i n t e r n" dä :)
      Här är vi nog inne på sista veckan för denna säsong :/
      Och - dom är absolut inte så glada över allt regn som kommer här :(
      I Västmanland dit jag ska, finns självplock "Säbygubben", helt underbart gott och mysigt att plocka :)
      Men hinner nog inte ner dit i tid, är jag rädd, hm . . .
      Mumsig kraam på dig o grabbsen,
      :D

      Radera
  4. Har oxå proppat i nig en hel del röda gubbar den senaste tiden. Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Anna :)
      Visst ÄR dom bara så mumsiga :)
      Mumsande + näringsmaxad kram på dig,
      från mig i just nu soliga Viken
      :D

      Radera