Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 21 september 2015

Lite mycke' just nu :O

Här händer det en hel del just nu i september . . .

Lilla mamman blir allt sämre och sämre - mycket beroende på urinvägsinfektioner på nya så'na - som behandlas med antibiotika på antibiotika  (och det tar ju ca 8 år att rensa ut EN antibiotikakur!!!) 

Hon är även förstoppad, deppig, orolig, vimsigare o bortkommen - och den där brodern som bor där nära henne, är ju bara helt inne på kemikaliska läkemedel för alla hennes symtom o problem - lyssnar inte ett jota på mig när jag tipsar om vad som hjälper henne på lindrigare väg - för DÅ måste han ju anstränga sig att handla persilja, artic rooth - kanske gingko biloba osv osv - Trots att personalen mer än gärna ger henne persiljeavkok om vi anhöriga kommer dit med det :/!
Jag har ju skrivit en "lista" om lilla mammans behov för att må bättre - och personalen är positiv till den, så det är ju bra iaf :o) 

Men - den där brodern får jag sätta åt sidan, för jag orkar inte med honom längre - för att samarbeta som vuxna människor / syskon (trots att vi ju bara gudskelov är halvsyskon) går ju bara inte alls :O
Måste tänka på mitt eget bästa också - känner att det är för mycket just nu - vill inte bränna ut mig igen - och då bara för den där galna trista rubbade broderns skull - nä, det är det absolut inte värt!!!
Kanske lika bra att lilla mamman får dricka mjölk eller hallonsaft till maten, istället för tranbärsjuice eller vatten, som ju är bättre för dom bakterier som ställer till med urinvägsinfektion och annat shiit - eller vad tycker ni? Allt går ju ut på att stärka immunförsvaret och att göra oss basiska :o)

Denna lilla mamma är ju några år över 80 nu - kanske bättre att låta det bara vara - låta henne ha det lugnt nu den tid hon har kvar - kanske bäst och lugnare för oss alla - känner nog så jag, hm :o
Se'n får personalen ha fokus på det övriga på "listan", som att ha hennes "viktigaste" prylar på en o samma plats, så att dom blir lättare att hitta och nå för henne, kanske det räcker långt - och att hon känner att personalen ser och finns hos henne när hon blir orolig, ensam o ledsen - kanske det räcker långt bara det, eller?? :o
Åh, måtte jag inte hamna inom traditionell vård när jag blir gammal - men mamman är ju trots allt på ett av dom bättre hem för äldre och dementa - är ju privat och inte helt kommunalt - skillnad dä' :o
Jag får nog åter igen ta tag i hur jag vill ha det - då, när den tiden eventuellt kommer - för jag skulle nog aldrig i världen klara av detta, tyvärr :o Men KOSMOs sätt att hjälpa o jobba är ändå med högre kvalitet, mer personal, bättre mat än på kommunala hem :)

Och mitt i allt denna "soppa" är sonen återigen alldeles för gräslig och obstinat - ja, helt oresonligt dominant - smular sönder mig totalt gör han - tänk om jag inte älskade denna Gosvovsa så mycket, så mycket enklare allt skulle vara då :o/ 

Har haft underbart besök nu i helgen av mina galnaste änglaväninnor - jättehärligt - skrattigt - empatiskt - så härligt hade vi dä' :O) 
Naturligtvis är det mycket köksarbete som gäller - även städ och annan service :/ 
Men - vi har det så bra tillsammans - finns för varandra - förstår varandra - känner verkligen varandra - är rädd om varandra . . . Ja, en underbar helg (fredag - lördag em) - men visst är jag trött efteråt, så är dä' :> 
Ett annat par (från Västmanland skulle ha kommit under dagen i går, men dom fick förhinder - och tur var väl dä' kanske - hade nog inte pallat det trycket kanske, hm - men dom kommer senare, när vi har mer tid o kraft osv - ser jag fram emot med glädje :o)

Ha det bäst ni alla fina - njut av dom sista solstrålarna och försök att finna guldkornen även nu, när det börjar bli kyligare och mörkare - tänd värmeljus och mysbelysning - läs böcker o tidningar ni är intresserade av - drick gott o värmande te - plocka bär o svamp (upptäck aroniabäret, som är så nyttigt) - tyck om er själva - känn kärleken till alltet o universum - känn din del i allt detta - och MÅ SÅ BÄST NI KAN, 
:D

2 kommentarer:

  1. Men SUCK för en viss typ av bröder :P Vad trist och jobbigt att din mamma har blivit sämre :( jag förstår din känsla så väl! Och till råga på allt beter sig sonen också besvärligt :P Fy attans att livet ska vara så kämpigt ibland! Jag hoppas allt reder sig till det bästa snart och att du får lugn och ro! Gäster är kul men ibland kanske bäst om dom inte kommer när man själv inte mår så bra och känner sig trött och sliten! Ta hand om dig själv nu ordentligt och passa på att återhämta krafter - annars orkar du ingenting till slut - och det hjälper ju ingen! Nu ber vi om massor av Änglakrafter från alla håll och kanter! Sköt om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy tusan så allt kan kännas ibland :O
      Men - det var så trevligt med gästerna här - massor av skratt o bus, men - ändå något feltajmat i jobbig period, men jag överlever nog jag också, brukar ju de :O
      Lilla mamman behöver ju annat än kemikaliska mediciner för att hålla demensen borta, men allt ska ju godkännas av läkare o sköterskan där på hemmet :O Får väl ge mamma det i smyg, men svårt dä' när jag bor på avstånd, hm :O
      Och - brodern då: Inget att göra - han är som han är - en obotlig ungkarl, som aldrig behövt lära sig ta hänsyn o samsas :O
      Sonen då: verkar tro att han kan överta pappans roll - tror att mamma kan vi behandla hur som helst, hm :O'
      Tack så jättemycke för din Änglakraft - värmer mitt ledsna hjärta dä' :)
      Detsamma till dig min vän - är du värd,
      :D

      Radera