Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

lördag 12 januari 2013

Rehab i Thailand!

Ibland tror man att man drömmer . . . 
I förra veckans nyheter - intervjuades en helt vanlig LÄKARE - som just blivit rehabiliterad efter att ha fått en stroke.
Men - inte i Sverige inte .... Han ansåg att den svenska vårdande rehabiliteringen inte hade hjälpt honom!
Han menade - att han inte hade överlevt om rehabiliteringen varit här i Sverige . . .  där inte helheten ses när det gäller hälsa och välmående :)
Jag trodde att jag hörde fel - det enda han hade liiite problem med talet fortfarande . . . 
Men - nä - det var så han hade sagt och menade :)
Då log jag för mig själv en aning - och efter en stund, log jag ännu mer :) :)
Tänk er - en vanlig svensk läkare som är slav under läkemedelstyrelsen o socialstyrelsen och gud vet alla myndigheter som dom är hugade under .... Han sitter i svensk TV och uttalar sig negativt om den svenska rehabiliteringen :) tog jag helt som positivt, för något måste hända här med den styrda vården inom Den Svenska Sjuka Vården - är jag helt ensam om att tycka det? :)
För nog måste det innebära en förbättring för den vård, som dom flesta av oss förlitar sig nästan helt på - om det nu gäller huvudvärk, vrickad fotled eller andningsproblem / hjärt o kärl / allergi osv.
Eller som sagt eftervården då en olycka skett - eller då vi som denna läkare blivit drabbad av stroke.
För nu sitter alltså denna helt vanliga svenska läkare där i rutan - som för varje dag tillfrisknade mer o mer :)
Som han själv sitter och säger - att det hade aldrig inträffat om han inte åkt till Thailand på rehabiliterng :)
Efterlyses fler som denna läkare - Då kommer vi att få uppleva en revolution inom Den Svenska Sjuka Vården, så tror då jag iaf :)
Nu ska denna läkare (som nog skriver en bit av ny historia) att göra en djup undersökning och jämförelse, hur rehabilitering fungerar i olika länder osv 
- positivt, eller hur :)

Jag håller tummarna för fortsatt tillfrisknande för denna modiga person, som med risk att ev. förlora sin hårt eftertraktande legitimation, vågade lyssna inåt i sig själv - fly den svenska något sämre rehabiliteringen - och söka hjälp i Thailand, ett u-land ekonomiskt sett - MEN inte när det gäller hälsotänk och välmående på naturligt och för en varaktig frisk verklighet :)
Visst låter det som en saga, men jag känner att vi nu är på väg mot förnyelse - även inom hälsovärlden :)
Anledningen till att jag tror det, är att vi inte har råd med en vård som inte fungerar som den ska - 
En vård som stirrar sig blind på det SJUKA och som INTE lika mycket  observerar det FRISKA som ju är det som ska förstärkas! . . .

Visst håller vi våra tummar för att denna verklighet inte är alltför avlägset och långt borta :)
Jag gör då det iaf - och undrar om vi är flera? :)
För ju fler vi är som ställer krav på rehablitering osv, som ska vara till för oss behövande, för allmänheten - måste det ju bli en förändring - för om fler o fler börjar tänka och inte accepterar den vård o rehab som den är idag - Då får vi i slutändan FRISKvårdspersonal - istället för SJUKvårdspersonal :)
Visst låter det underbart  - Vilka hänger på :)

Hälsokramis för detta härliga sunda hälsoår 
i stor förändring :)
:D

2 kommentarer:

  1. Visst skulle det vara bra om fler i vårdkarusellen skulle anamma alternativ i behandlingar. T ex att personalen hade som vana och REGEL att ge sängliggande personer mer fibrer och mer VÄTSKA eftersom dom kan ha svårt att hålla igång magen ordentligt när dom inte kan röra på sig som friska människor kan. Men även om det finns en del i personalen som vill det, så kan dom inte ge mer fibrer eftersom dom inte vet ifall nästa person som jobbar där ger mer vätska också. Dom jobbar ju skift och kan inte ta det heltäckande ansvaret för någon i vården. :( Jag har ju sagt även tidigare att man inte ska dra alla över en kam när det gäller läkare heller för det finns dom som kan tänka sig alternativ. Det låter inte bra att alla inte har samma möjligheter till vård här hemma utan dessa alternativ finns bara för dom som har gott om pengar och kan köpa det dom vill ha - antingen här hemma eller utomlands! Jag hoppas ju hela tiden att REGLERNA i vården skulle förändras för att all personal skulle kunna göra rätt! Som det är idag så kan dom inte det! Även om detta inte botar alla sjukdomar och det behövs sjukvård även i fortsättningen. En KRAM sänder vi även dig från oss alla på Gränsen

    SvaraRadera
  2. Vi vinner ju så mycket - om "dom" börjar tänka mer på helheten - hur allt hänger samman :)
    Även ekonomiskt - som "dom" försöker att ta fram, då något, enligt "dom" ska vara helt omöjligt att genomföra? Blir för dyrt osv?
    Och - det "omöjliga" tar ju bara liite längre tid - men inget ÄR ju omöjligt, så :)
    Rutiner (nya, som fibrer, mer vatten) som alla ska följa, går ju utmärkt att notera i en gemensam bok, där annat "viktigt" enl det skolmedicinska ju också noteras :)
    Då spelar det ju ingen roll om "Lotta" eller "Anna" jobbar, eller hur :)
    Även hälsotips bör noteras enligt mig :)
    Och - vi behöver ju inte åka till Thailand, om vården här hemma fungerar som den ska :)
    Ta bara antroposofernas fina heltäckande kärleksfulla vård - dit ska JAG när jag har möjligheten, för DOM litar jag på :)
    Tänk som "käre brodern" och jag har diskuterat idag - och vi är helt i olika läger :/
    Kärlek och att se "patienterna" är den bästa medicinen - då minskas dom kemiska medicinerna automatiskt :)
    Så - Kärlek i massor från mig nu - från 12 gradigt kyyyyliga Viken,
    :D

    SvaraRadera