Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

fredag 21 oktober 2011

Hur mår egentligen mamma?

Igår skulle jag haft besök av min väninna från Västmanland och en väninna till henne . . .
Men - dom kom inte för min väninnas väninna blev jätteförkyld sent kvällen innan . . .
Så inställt på obestämd framtid har det blivit . . .
Och jag som hade lagat god mat och fixat o fejat här, så allt var klart inför gårdagens äventyr, som skulle ha inneburit ett spännande besök på ett Lager i Valbo, + en annan anrik Handelsgård alldeles där i närheten osv :)
Skulle säkert tagit flera timmar bara det :)
Se'n skulle vi ha mellanlandat hos mig för att äta lite, ladda batterierna - 
för att med nya krafter besöka "mitt" loppis" och några speciella mysiga butiker på stan :)
Men eftersom det inte bidde så - 
åkte jag till mamma i Hälsingland i stället . . .


Bussen var sen - som vanligt kanske skulle jag vilja säga - så jag missade nästan X-tåget . . .
Men som tur var kom jag med och fick några timmar med mamma :)
Jag tog fram maten jag hade med mig, 
färdiglagat och klart :)
Hade ju fixat mat till mig o tjejerna som aldrig kom - bekvämt o bra eller hur :)
Mamma tyckte att det smakade så gott trots mina orientaliska kryddblandningar :)
Hon sa att jag skulle fixa maten varje dag - men nä' - tror inte det :)


Men - nog märks det att hon börjar bli glömsk osv . . .
Och det var det jag kände behov att skriva av mig om . . .


För ett par veckor se'n fick hon besök av en av sina bröder med sambo . . .
När dom skulle åka -  tror hon -  att dom av nå'n anledning lånade ner några dammsugarprylar,
för att fräscha upp bilen inför deras fortsatta resa uppåt o hemåt landet . . . 
Och när dom hade gjort det säger hon att dom vinkade nerifrån bilen till henne på balkongen 
och bara for iväg - utan att lämna tillbaka dammsugarprylarna till henne . . . 
Men - det finns ju ingen ström där nere på gatan . . .
Och man kan ju inte dammsuga utan ström - eller?
Och varför skulle dom bara ha lånat en del delar bara - och inte hela dammsugaren . . .
Hur skulle mammas dammsugarprylar passa i deras dammsugare som skulle finnas i bilen . . .
(ja, dom hade visst en dammsugare i bilen, men behövde speciella delar för att komma åt)
Ja, frågorna är många - och jag får inte nå'n rätsida på det här just nu . . . 
Jag har smsat och mejlat till denna morbror, men han nekar - säger att dom inte har några så'na prylar . . . 
Han hävdar att allt beror på att mamma håller på att bli glömsk och kanske dement . . .
Jag har pratat med min bror (som inte heller bor i samma stad som henne)
Han skulle besöka henne om en vecka sa han - och då skulle han kolla . . .
Det gjorde jag också, men inte sååå grundligt - ville ju inte såra mamma 
(svårt det här)


Så hur mår mamma?
Börjar hon att bli dement - eller är det trots allt bara förvirring eller ren glömska?
Kommer vi att hitta prylarna hos henne på nå't konstigt ställe?
Hon visade mig och sa: Titta dom finns inte. Jag har bara den för golvet kvar" 


Ja, jag håller på att grubbla ihjäl mig . . .
Vet iaf att jag måste ringa henne dagligen nu för att ha koll och lyssna av .  . . 
Dessutom måste ju jag o brorsan ha kontakt och känna av . . .
Och se'n får vi hoppas att vi finner det rätta svaret . . . 
Att vi gör det rätta - så att ingen såras mera osv . . .


Kram på er alla och var rädd om era äldre nära
:D

2 kommentarer:

  1. Ja, det är en svår balansgång det där vid ett stadium när man inte är riktigt säker på om det bara är tillfällig glömska, missförstånd eller demens??? Men det låter lite konstigt att hon säger att ett par specifika personer tog grejorna med sig - för hur kunde hon komma ihåg det? Det bästa är nog att fler hör av sig till henne på olika tider av dygnet och pratar om andra saker för att få en uppfattning om hennes tillstånd utan att såra henne. Vissa äldre kvinnor kan även bli förvirrade om dom har urinvägsinfektion - hur konstigt det än låter, men det stämmer. Så du tänker helt rätt när du föreslår även din bror att ni försöker kontakta mamma så ofta ni kan och även besöka henne när det är möjligt! Hoppas allt löser sig till det bästa! KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack du goa vännen på Gränsen för din omtanke o kloka ord nu i min förvirrande situation :)
    Med tanke på urinvägarna så ÄR hon väldigt dålig på att dricka vatten - men kaffe i stora mängder går tyvärr hellre i :(
    Mina änglar är med o guidar mig på rätt väg o ger mig kraft o ljus, skönt dä' :)
    Samma kraft, guidning o ljus ger dom även dig min vän i ditt jobbiga, men det vet du ju :)
    Det allra bästa till dig nu - och glöm för all del inte att stanna upp o andas emellan mä :)
    Kramen med kraft
    :D

    SvaraRadera