Om mig

Sandviken, Gästrikland, Sweden
Välkommen till mig och min hälsoinspirerade blogg, där du kan läsa om hälsotips, mina tankar om en bättre värld :) Tips hur även du kan må bättre, bli friskare till både kropp och själ :) Varför naturligt läkande är bättre och effektivare än kemikaliska medel :) För frågor når ni mig även på: delfinolin@hotmail.com

måndag 25 juli 2011

Mumsigt sommarrecept

Eftersom jag bara älskar halloumi och tomater, så bjuder jag er på det här smaskiga receptet - Det är ju sommar o semester - eller hur :)

Ugnsbakade tomater med halloumiost
Halloumiosten kommer från Cypern och finns även i lightvariant. Bjud rätten med kokt quinoa, couscous / bulgur om du vill ha den mer mättande.
Ingredienser:  4 pers. (ej buffé)
1 förpackning kokta kidneybönor eller vita bönor ca 400 g.
4 bifftomater eller
6-8 normalstora tomater
1 gul lök
2 hela vitlökar
1-1½ förpackning halloumiost, à 250 g
1 ½ tsk franska örter
Olivolja
Nymalen svartpeppar
Ev balsamicosirap

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader
Skölj bönorna (tina dom om dom är frysta)
Lägg dom i en ugnssäker form
Dela tomaterna
Skala och skär löken i tjocka skivor eller klyftor
Dela vitlökarna
Lägg alltsammans ovanpå bönorna
Skär halloumiosten i cm-tjocka skivor
Lägg skivorna ovanpå det övriga 
Krydda med örtkryddan och 1 krm peppar
Ringla över 1 msk olja
Tillaga i ugnen i 25 - 30 minuter, till osten fått fin färg och löken är mjuk
Servera gärna med lantbröd och ringla eventuellt lite balsamicosirap över.


Bon apetite för både hälsan & själen :)
:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar